LIM GUAN ENG
GEORGE TOWN – Polis hari ini merekodkan keterangan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bagi membantu siasatan berhubung kenyataannya meminta beberapa parti komponen Barisan Nasional (BN) keluar daripada parti itu susulan sokongan BN terhadap Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 2016.

Lim berkata dua anggota dari Balai Polis Ampang, Selangor merakamkan keterangannya di Pejabat Ketua Menteri, ting 28, Komtar pada 11 pagi ini.

“Saya hanya berikan pandangan sahaja tentang status perlembagaan. Kenyataan ini adalah berbincang tentang sama ada ia (hukum hudud) selaras dengan peruntunkan Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam sidang media di sini.

Lim disiasat menurut Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan dan Seksyen 3(1)(a), Seksyen 3(c) dan Seksyen 3(d) akta yang sama.

Pada 23 Nov 2016, Lim dalam kenyataannya dilapor berkata MCA, MIC, Gerakan dan SUPP perlu keluar daripada BN berikutan sokongan parti itu terhadap undang-undang seakan-akan hudud yang diusul oleh PAS di Parlimen.

Rang undang-undang persendirian bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang turut dikenali Akta 355 itu dibawa oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

— BERNAMA