BRITAIN – Semakin ramai kanak-kanak kurang tidur kerana banyak masa bermain dengan alat peranti skrin sentuh dan perkembangan itu membimbangkan.

Bagi setiap jam tambahan menggunakan telefon skrin sentuh atau tablet pada siang hari, kanak-kanak berusia enam bulan hingga tiga tahun tidur hampir 16 minit kurang dalam setiap tempoh 24 jam.

Kajian itu diterbitkan dalam jurnal Scientific Reports.

Tetapi kajian itu tidak dapat menentukan sama ada masa tambahan menghadap skrin menyebabkan kanak-kanak tidur kurang atau jika kehilangan tidur mempunyai kesan kesihatan yang buruk.

Seorang pakar tidak terlibat dalam penyelidikan itu berkata, keputusan “hendaklah ditafsirkan dengan cukup berhati-hati”

Tidur adalah penting untuk perkembangan kognitif, terutamanya semasa beberapa tahun pertama kehidupan, apabila otak dan tidur corak berkembang seiring.

Tidur adalah penting untuk perkembangan kognitif, terutamanya semasa beberapa tahun pertama kehidupan, apabila corak otak dan tidur berkembang seiring.

Kajian terdahulu sebelum ini menunjukkan bahawa menonton televisyen dan permainan video penggunaan dikaitkan dengan masalah tidur pada kanak-kanak.

Pada tahun 2014, lebih daripada 70% daripada keluarga di Britain, yang menjadi responden kajian memiliki peranti skrin sentuh.

Untuk kajian ini, ibu bapa kepada 715 bayi dan kanak-kanak diminta menyediakan laporan siang hari dan waktu malam tidur anak mereka, berapa cepat anak-anak mereka tidur dan kekerapan mereka bangun pada waktu malam.

Masa kanak-kanak meluang bersama alat ini juga dikesan.

Tiga suku daripada kanak-kanak dipantau menggunakan tablet skrin sentuh atau telefon pada setiap hari.

Bagi kanak-kanak yang berumur dua atau tiga, peratusan itu meningkat kepada 92. Secara purata, peranti telah digunakan 25 minit setiap hari.

Bukan sahaja meluang lebih banyak masa di skrin mengakibatkan kurang tidur, ia juga berkaitan dengan peralihan tidur yang lebih panjang.

Namun kualiti tidur tidak berubah. – MalaysiaGazette