Home Ekonomi IMF unjur ekonomi negara berkembang 5.5% tahun depan

IMF unjur ekonomi negara berkembang 5.5% tahun depan

KUALA LUMPUR – Pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebenar menyaksikan kejutan lonjakan dengan unjuran 5.5 peratus hingga 6 peratus pada tahun 2017, disokong oleh permintaan domestik dan eksport memberangsangkan.

Manakala inflasi pula meningkat disebabkan oleh kenaikan harga minyak diunjur hampir kepada 4.0 peratus.

IMF dalam kenyataannya berkata, dasar fiskal Malaysia perlu mematuhi penyatuan secara berperingkat yang mengutamakan penyesuaian melalui pendapatan lebih tinggi, menjadikan ruang untuk peningkatan perbelanjaan sosial pro-pertumbuhan.

Ia berkata, pendirian dasar monetari akomodatif semasa adalah sesuai, termasuk kecenderungan ke hadapan ke arah mengurangkan penginapan.

Timbalan Pengarah Urusan IMF, Nada Choueiri berkata, pertumbuhan sebenar KDNK diunjur pada 5.0 hingga 5.5 peratus pada tahun depan.

Walaupun peningkatan kitaran akan mula normal, momentum dalam aktiviti dijangka kekal kukuh pada separuh pertama tahun ini, disokong oleh permintaan domestik dan kekuatan berterusan dalam perdagangan global.

Choueiri berkata, inflasi utama dijangka menurun kepada 3.0 hingga 3.5 peratus berikutan impak yang lebih rendah daripada harga minyak global.

“Risiko terhadap prospek jangka pendek adalah seimbang. Permintaan global yang kukuh untuk elektronik memberi manfaat kepada eksport Malaysia dengan berdaya tahan lebih lama daripada yang dijangkakan.

“Sementara risiko penurunan pula termasuk dasar ketidakpastian dalam ekonomi maju dan keadaan kewangan global yang lebih ketat. Melangkah ke hadapan, Malaysia memerlukan keseimbangan yang betul dalam polisi memandangkan ia adalah kunci utama,” katanya.

Choueiri berkata, langkah penyusunan fiskal yang dirancang kerajaan untuk tahun 2017-18 adalah bertepatan dan akan membantu membina penampan dan mengekalkan keyakinan pasaran kewangan.

Beliau menambah, dalam jangka sederhana, dasar fiskal perlu mengikut jalan penyatuan secara perlahan dan komposisi pelarasan boleh diperbaiki untuk menjadikannya lebih banyak asas pendapatan dan memberi ruang untuk pembaharuan struktur serta peningkatan perbelanjaan sosial untuk pertumbuhan inklusif.

Katanya, matlamat fiskal jangka sederhana juga perlu disampaikan dengan lebih baik.

Pihak pengawal selia juga perlu bersedia untuk menaikkan kadar dasar yang dicadangkan menjadi petunjuk utama berikutan kemunculan tekanan melampau.

“Kebergantungan berterusan terhadap fleksibiliti kadar pertukaran dan pelarasan dasar makroekonomi harus menjadi garis pertahanan pertama terhadap kejutan aliran modal,” katanya. – MalaysiaGazette