Home Ekonomi Hartanah Hong Kong paling tidak mampu dimiliki

Hartanah Hong Kong paling tidak mampu dimiliki

Pemandangan kawasan perumahan di Hong Kong, foto Agensi

HONG KONG – Pemilik kediaman di Hong Kong menjadi golongan minoriti disebabkan lonjakan harga bagi pasaran hartanah.

Sebanyak 49.2 peratus daripada isi rumah domestik di Hong Kong menjadi pemilik kediaman pada akhir tahun lalu, kadar paling rendah sejak tahun 1999, menurut data yang dikeluarkan oleh jabatan statistik.

Paling tinggi pemilikan kediaman sendiri pernah direkodkan pada tahun 2004.

Harga hartanah di Hong Kong naik tiga kali ganda sejak tahun 1999 berikutan kecairan yang banyak dan bekalan pangsapuri yang terhad.

Bandar ini dinamakan sebagai pasaran hartanah paling tidak mampu dimiliki di dunia untuk tahun kelapan oleh Demographia, sebuah perundingan perancangan dasar bandar, menewaskan hampir 300 pasaran perumahan metropolitan di sembilan negara.

Sebagai perbandingan, kadar pemilikan rumah di kawasan New York yang lebih besar adalah purata 49.9 peratus pada 2017, menurut data Biro Banci Amerika Syarikat.

Di Singapura, yang mana orang ramai boleh mendapatkan perumahan kerajaan, kadarnya melebihi 90 peratus

Ketua Eksekutif Hong Kong, Carrie Lam mengakui beberapa pendekatan pusingan kawalan pasaran gagal berfungsi dan tidak mustahil bagi kerajaan untuk mengekang harga.

Intervensi baru-baru ini oleh Pihak Berkuasa Kewangan Monetari Hong Kong untuk mengekalkan pegangan mata wang di bandar itu telah mengurangkan kecairan tempatan dan mungkin mendorong bank-bank untuk akhirnya menaikkan kadar gadai janji. – MalaysiaGazette