Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Negara dijangka berdepan dengan gelembung hartanah yang memberi risiko kepada krisis ekonomi berikutan pertumbuhan luar biasa dalam segmen hartanah mewah.

Pertumbuhan luar jangkaan dalam segmen hartanah itu didorong oleh jangkaan peningkatan keuntungan, peningkatan permintaan dan di sokong oleh pasaran kredit.

Keadaan itu berlaku ekoran evolusi luar biasa dalam pasaran hartanah Malaysia dan kesannya menyebabkan bilangan ketara hartanah tak terjual, kebimbangan mengenai segmen pasaran hartanah mewah yang tinggi, dan permintaan yang tidak memuaskan bagi perumahan mampu milik.

Felo Kanan Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS), Dr Carmelo Ferlito yang menulis kertas kerja mengenai ‘Rumah Mampu Milik dan Kitaran Turun Naik’ berkata, fokus kepada segmen hartanah itu mengambil kira permintaan tinggi dan oleh itu pelaburan berkembang secara semula jadi dalam sektor berkenaan.

Bagaimanapun, peluang-peluang keuntungan tidak dieksploitasikan hilang, lantaran itu
penyusunan semula peruntukan modal adalah perlu.

Jelas beliau, penglibatan tinggi oleh agensi-agensi kerajaan dalam pasaran perumahan mampu milik, risiko menggagalkan inisiatif swasta dan menyukarkan untuk melaksanakan penyusunan semula.

“Paling penting sekarang biarkan gelembung (hartanah) ‘pecah’. Terlau banyak kredit akan menangguhkan ia ‘pecah’, membiarkan harga artifisial tinggi dan meletakkan risiko, solvensi kewangan pembeli.

“Tanpa sokongan kredit, krisis akan berlaku lebih cepat dan memaksa penyusunan semula modal dan kejatuhan harga,” kata Ferlito.

Ferlito mencadangkan supaya kerajaan memberi maklum balas dengan penyelesaian berasaskan pasaran dan memberi fokus khusus kepada pendedahan kewangan isi rumah.

Beliau juga menekankan keperluan kerajaan untuk mengurangkan peranannya dalam pasaran hartanah dengan mengurangkan penglibatan agensi kerajaan dan menggalakkan sektor swasta untuk terlibat dalam pasaran perumahan mampu milik.

Kerajaan, katanya, perlu literasi kewangan Malaysia melalui nilai penjimatan dan kemungkinan menawarkan pasaran sewa.

Selain itu, kerajaan juga boleh membuka dan mempercepatkan peraturan dalam pasaran hartanah kepada warga asing yang memiliki visa bekerja dan membayar cukai untuk membantu industri yang dalam keadaan sukar. – MalaysiaGazette