COPENHAGEN – Perang perdagangan yang dicetuskan oleh Amerika Syarikat akan menjejaskan ekonomi negara itu berbanding negara-negara lain di dunia ini,  kata Ketua Pegawai Eksekutif A.P. Moller-Maersk A/S.

Soren Skou, yang mengendalikan syarikat perkapalan terbesar dunia dari Copenhagen berkata, kejatuhan gelombang perlindungan semasa “dengan mudah akan menjadi lebih besar di Amerika Syarikat.”

Tarif boleh memperlahankan pertumbuhan perdagangan tahunan global sebanyak 0.1 hingga 0.3 peratus tetapi kesannya di Amerika Syarikat mungkin lebih antara 3 atau 4 peratus, katanya.

Apa pun, katanya, kesan itu tidak baik.

Syarikat ini mengangkut kira-kira 20 peratus daripada barangan pengguna dunia melalui laut, meletakkannya dalam kedudukan yang unik untuk mengukur kejatuhan tarif pada aliran perdagangan.

Maersk telah melanggar tradisinya yang menghalang memberi sebarang ulasan perdebatan politik bagi mengkritik dasar perdagangan Presiden Donald Trump.

Maersk memberi tumpuan kepada aliran perdagangan antara Eropah dan Asia dan setakat ini industrinya tidak terjejas secara langsung oleh tarif.

Malah, permintaan meningkat 4 peratus pada suku kedua.

Tetapi Skou mengatakan keadaan itu mungkin berubah jika Amerika Syarikat mula mensasarkan barangan pengguna.

“Perkara pertama pengimport Amerika akan lakukan jika tarif dikenakan ke atas barangan pengguna China akan dibeli di Vietnam, di Indonesia atau di tempat lain di Asia.

“Jenama pengguna Amerika Syarikat besar seperti Nike menghasilkan di seluruh Asia, bukan hanya di satu negara, jadi akan ada kesan penggantian,” kata Skou.

Amerika Syarikat telah mengenakan duti sebanyak AS$34 bilion ke atas barangan China pada bulan lela, amalan perdagangan yang tidak adil, menurut negara ekonomi kedua terbesar di dunia.

Pentadbiran Trump mengatakan ia akan mengenakan tarif ke atas AS$16 bilion lagi pada 23 Ogos, dan juga memberi isyarat bahawa ia tidak akan menghindar daripada menyasarkan keseluruhan eksport China bernilai AS$500 bilion ke Amerika Syarikat.

“Faktor lain adalah terdapat banyak barangan yang kini diimport ke Amerika Syarikat yang sebenarnya tidak dibuat di sekitar Amerika Syarikat.

“Anda tidak mendapat kasut Nike dan iPhones yang dibuat dari Amerika Syarikat. Jadi ia akan menghentikan pelanggan,” ujarnya. – MalaysiaGazette