NEW YORK – Harga minyak naik lebih daripada 1.0 peratus selepas OPEC tidak bersedia untuk menaikkan pengeluaran bagi menangani kekurangan bekalan dari Iran.

Niaga hadapan Brent melonjak AS$0.98 kepada AS$79.03 setong manakala West Texas Intermediate (WTI) pula naik AS$0.94 kepada AS$69.85 setong, kenaikan sebanyak 1.4 peratus.

Harga itu dalam pasca penyelesaian perdagangan setelah data dari kumpulan industri Institut Petroleum Amerika menunjukkan inventori minyak Amerika Syarikat meningkat 1.2 juta tong pada minggu ini hingga 14 September hingga 397.1 juta berbanding jangkaan penganalisis penurunan 2.7 juta tong.

Data rasmi akan dikeluarkan pada hari ini.

Menteri-menteri OPEC dan bukan OPEC dijangka bertemua pada Ahad ini untuk membincangkan mengenai pematuhan dengan polisi-polisi pengeluaran.

Sumber Reuters memberitahu, setakat ini tiada tindakan dirancang dan pengeluar-pengeluar tidak berbincang bagaimana untuk berkongsi pertambahan pengeluaran yang dipersetujui sebelum ini.

Bloomberg melaporkan, Arab Saudi kini selesa dengan harga melepasi AS$80 setong, sekurang-kurangnya bagi jangka sederhana.

Bloomberg melaporkan bahawa Arab Saudi tidak mempunyai keinginan untuk menolak harga lebih tinggi daripada $ 80, mungkin tidak mungkin lagi untuk mengelakkannya. Sekatan A.S. yang memberi kesan kepada sektor petroleum Iran akan berkuat kuasa mulai 4 November.

Reuters sebelum ini melaporkan bahawa Arab Saudi mahu mengekalkan harga minyak antara AS$ 70 dan AS$80 setong sekaran, kerana pengeksport minyak mentah terbesar di dunia itu mahu mempertahankan keseimbangan antara memaksimumkan pendapatan dan mengekalkan penutupan harga sehingga pPilihan Raya Kongres Amerika Syarikat.

Menteri Tenaga Rusia, Alexander Novak berkata, harga minyak antara AS$70 dan AS$ 80 adalah sementara dan langkah-langkah yang dikenakan oleh sekatan, sambil menambah harga jangka panjang akan bertahan sekitar AS$50 setong. – MalaysiaGazette