Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Menara KPJ, Jalan Tun Razak untuk rakaman percakapan oleh pihak polis mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 di Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 20 SEPTEMBER 2018.
Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. foto HAZROL ZAINAL, 20 SEPTEMBER 2018.

KUALA LUMPUR – Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan menghadapi 25 pertuduhan berkaitan kemasukan wang RM2.6 billion ke akaun peribadi beliau, satu kes berkaitan skandal 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Najib, 65, akan menghadapi empat pertuduhan mengikut Seksyen 23 (1) dan 24 (1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan 21 pertuduhan mengikut Seksyen 4 (1) (a) –  Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA).

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim dalam satu kenyataan berkata Najib akan didakwa dengan sembilan tuduhan penerimaan wang haram, lima pertuduhan penggunaan wang haram dan tujuh tuduhan membabitkan pemindahan wang haram ke entiti lain yang kesemuanya berjumlah USD681 juta .

Maklumat di mahkamah hari ini mendapati kes Najib dijangka disebut di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi, pukul 3 petang ini.

Najib, perdana menteri keenam itu ditahan SPRM pada jam 4.13 petang semalam atas kes 1MDB yang melibatkan kemasukan RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya.

Dia sebelum ini didakwa dengan tujuh pertuduhan jenayah pada bulan Julai dan Ogos lepas.

Pada 4 Julai, Najib mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terhadap tiga pertuduhan pecah amanah (CBT) dan satu pertuduhan salah guna kuasa membabitkan dana berjumlah RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd dan pada 8 Ogos beliau juga tidak mengaku salah atas pertuduhan menerima wang yang sama (RM42 juta) hasil daripada aktiviti haram ke dalam dua akaun miliknya.

Dia dibebaskan dengan ikat jamin RM1 juta dengan dua penjamin sementara menunggu sebutan semula kes dan kesemua tujuh pertuduhan untuk dibicarakan bersama kerana ia melibatkan saksi dan dokumen yang sama.

Kes itu ditetapkan untuk sebutan pada 4 Oktober sebelum Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

— BERNAMA