Tun Dr Mahathir Mohamad
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berucap pada majlis pelancaran Hari Jepun MIIT dan Residensi UTMKL di Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 20 SEPTEMBER 2018

KUALA LUMPURĀ – Rakyat Malaysia hari ini yang terlibat dalam sesuatu jenayah dan dijatuhkan hukuman sudah hilang rasa malu apabila mereka kelihatan senyum ketika melangkah masuk ke penjara.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, walaupun individu tertentu dituduh sebagai pencuri, tapi mereka masih boleh tersenyum dan tidak malu dengan jenayah yang dilakukan sebelum ini.

“Hari ini tidak berasa malu. Mereka pergi ke penjara dan tersenyum. Anda melihat orang tersenyum apabila anda memberitahu mereka bahawa anda adalah pencuri.

“Jika kita berasa malu kita akan melakukan sesuatu untuk mengelakkan daripada gagal,” katanya ketika berucap pada pelancaran Hari Jepun MIIT dan Residensi UTMKL di sini, hari ini.

MGF20092018_Premier Lecture Japan Day and Official Launching of Residensi UTMKL_10
Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad melambaikan tangan ketika hadir pada majlis pelancaran Hari Jepun MIIT dan Residensi UTMKL di Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 20 SEPTEMBER 2018

Mahathir berkata, sikap amanah penting kepada mana-mana pihak sekiranya mahu membangunkan negara dan maju seperti Jepun.

“Jadilah amanah. Pada masa lalu, slogan saya adalah Bersih, Cekap dan Amanah. Amanah penting, orang akan mempercayai anda.

“Penting untuk jujur, mesti memastikan tiada apa-apa di bawah jagaan anda hilang,” katanya.

Katanya, idea untuk mewujudkan negara berpendapatan tinggi tidak bermakna jika rakyat dan ekonomi negara hilang kuasa beli.

“Terdapat idea tentang pendapatan tinggi. Pendapatan tinggi tidak semuanya. Ini mengenai kuasa beli. Lebih baik untuk mendapatkan kurang (gaji) dan boleh menghabiskan lebih banyak,” katanya. – MalaysiaGazette