Hassan Rouhani

TEHRAN – Presiden Donald Trump akan gagal dalam konfrontasinya dengan Iran, seperti mana Saddam Hussein, Presiden Iran, Hassan Rouhani.

Rouhani merujuk kepada perang antara dua kuasa Timur Tengah dan berikrar bahawa Tehran tidak akan meninggalkan program peluru berpandunya.

Ketegangan telah meningkat di antara Iran dan Amerika Syarikat selepas Trump menarik diri dari perjanjian nuklear pelbagai hala pada bulan Mei lalu dan melancarkan sekatan ke atas Iran pada bulan lalu.

Ketika Rouhani mengeluarkan kenyataan itu, Iran telah mula menunjukkan kuasa tentera lautnya di Teluk semasa perarakan tahunan di ibu negara Tehran dan pelabuhan Bandar Abbas di Teluk menandakan permulaan perang 1980-88 negara dengan Iraq.

Iran mencadangkan beberapa minggu lalu bahawa ia boleh mengambil tindakan ketenteraan di Teluk untuk menyekat eksport minyak negara lain sebagai tindakan balas terhadap sekatan Amerika Syarikat yang bertujuan untuk menghentikan penjualan minyak mentahnya.

Washington masih mengekalkan tentaranya di Teluk yang melindungi laluan penghantaran minyak.

“Perkara yang sama akan berlaku kepada Trump. Amerika akan mengalami nasib yang sama seperti Saddam Hussein.

“Iran tidak akan meninggalkan senjata pertahanannya … termasuk peluru berpandu yang menjadikan Amerika begitu marah,” kata Rouhani dalam ucapan yang disiarkan secara langsung oleh televisyen negara. – MalaysiaGazette