Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali (kanan) bersama Menteri Penyelarasan Infrastruktur dan Menteri Pengangkutan Singapura, Khaw Boon Wan (kiri) bercakap pada sidang media selepas Upacara Menandatangani Surat Sampingan Projek HSR antara Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Republik Singapura di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 05 SEPTEMBER 2018.

SINGAPURA – Persetujuan yang ditandatangani antara Singapura dan Malaysia untuk menangguhkan projek Keretapi Berkelajuan Tinggi (HSR) selama kira-kira dua tahun adalah “aturan yang adil” bagi kedua-dua negara.

Menteri Pengangkutan Khaw Boon Wan berkata, perjanjian yang ditandatangani bulan lalu “melindungi kepentingan Singapura, sementara menampung permintaan Malaysia dengan munasabah.”

“Ia juga menunjukkan bahawa kita boleh menguruskan hubungan dua hala berdasarkan rasa hormat bersama dan menyelesaikan isu-isu dengan baik mengikut perjanjian yang mengikat dan undang-undang antarabangsa,” katanya.

Khaw menjawab soalan Ang Hin Kee (Ang Mo Kio GRC) dan Ahli Parlimen Bukan-Kawasan Dennis Tan mengenai pertimbangan yang membawa kepada persetujuan Singapuradengan permintaan Malaysia untuk menangguhkan projek HSR dan butiran mengenai penangguhan itu.

Khaw memberitahu Parlimen bahawa tiada peruntukan penangguhan dalam perjanjian dua hala, yang ditandatangani pada Disember 2016 untuk projek keretapi laju sepanjang 350 kilometer itu.

“Kami boleh menolak permintaan untuk menangguhkan projek itu, menguatkuasakan hak undang-undang atas penamatan dan mendapatkan pampasan dari Malaysia.

“Ini sesuai dengan perjanjian dua hala dan apabila Malaysia sudah bersedia untuk meneruskan projek itu, kita boleh membincangkan perjanjian dua hala baru,” katanya.

Tetapi dalam “semangat kerjasama dua hala”, Khaw berkata, kedua-dua pihak memutuskan untuk penyelesaian alternatif dan bersetuju untuk menangguhkan projek selama dua tahun.

Ogos lalu Malaysia telah meminta penangguhan projek HSR selama tiga hingga empat tahun.

Khaw berkata, jika melebihi dua tahun, anggaran kos semasa mungkin tidak lagi sah, yang mungkin akan menjejaskan daya maju projek dan kes perniagaannya.

“Tempoh penggantungan yang lebih panjang juga akan memberi kesan kepada rancangan pembangunan Singapura untuk Daerah Lake Jurong, yang akan menjadi tuan rumah Singapura HSR Terminus dan banyak perkembangan pengangkutan, komersil, kediaman dan rekreasi,” tambah Khaw.

Beliau juga berkata, Singapura terbuka untuk mengadakan perbincangan dengan Malaysia – semasa tempoh penggantungan – dengan tujuan mengurangkan kos.

“Kami tidak bertanggungjawab untuk menerima secara automatik apa-apa cadangan yang ditawarkan, tetapi kami akan menilai sebarang cadangan dari Malaysia dengan berhati-hati dan objektif,” katanya.

Khaw juga menjelaskan, Malaysia bersetuju untuk membayar sejumlah S$15 juta kepada Singapura bagi kos penangguhan pada akhir Januari depan.

Kos penangguhan sebanyak S$15 juta yang Malaysia bersetuju untuk membayar balik Singapura pada akhir Januari tahun depan.

Ia termasuk kos kerosakan kontrak, yang perlu dibayar oleh Singapura kepada kontraktor untuk menamatkan projek yang sedang berjalan dan memperlahankan operasi.

Untuk kerja-kerja penggalian yang berterusan, contohnya, penggalian perlu ditutup supaya tapak projek itu selamat dan digali kembali apabila projek akan disambung semula.

Singapura telah membelanjakan lebih daripada S$250 juta menjelang akhir bulan Mei untuk melaksanakan projek HSR, termasuk kos bagi perundingan untuk reka bentuk infrastruktur awam, kos tenaga kerja dan pengambilan tanah, kata Khaw.

Lebih daripada S$6 juta dalam kos ditanggung pada bulan Jun, satu lagi jumlah lebih daripada S$6 juta pada bulan Julai, dan sekurang-kurangnya S$ 40 juta dari akhir Ogos hingga akhir tahun ini.

Khaw berkata, tidak akan ada lagi penangguhan melebihi 31 Mei, 2020.

“Jika Malaysia tidak meneruskan projek HSR pada masa itu, projek itu akan dianggap telah ditamatkan oleh Malaysia.

Dengan itu Malaysia perlu membayar pampasan kepada Singapura bagi kos pelaksanaan projek yang ditanggung oleh Singapura hingga ke peringkat penggantungan,” katanya. – MalaysiaGazette