ISLAMABAD – Kerajaan Pakistan mengarahkan badan-badan bukan kerajaan (NGO) antarabangsa untuk menamatkan operasi mereka dan meninggalkan negara itu dalam tempoh 60 hari.

ActionAid, salah satu badan amal yang terjejas berkata, langkah itu membimbangkan susulan serangan terhadap masyarakat awam baru-baru ini di Pakistan.

Kementerian Dalam Negeri Pakistan enggan mengulas mengenai kes-kes tersebut.

ActionAid berkata, pihaknya akan memohon pendaftaran semula dalam tempoh enam bulan lagi.

Badan itu berkata, setakat ini 18 badan kebajikan telah diusir dari negara tersebut.

Langkah ini berlaku di tengah-tengah kebimbangan yang semakin meningkat oleh aktivis hak asasi manusia dan kempen kebebasan akhbar mengenai kebebasan bersuara di negara ini.

Perkhidmatan perisikan Pakistan telah melihat NGO dengan peningkatan kecurigaan sejak penemuan program suntikan palsu di negara ini pada tahun 2011 yang dikendalikan oleh Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang bertujuan untuk mengesan Osama bin Laden.

Pakistan sebelum ini menuduh “Save the Children” ada kaitan dengan CIA , walaupun ia menafikannya.

ActionAid dan beberapa NGO antarabangsa lain diperintahkan untuk meninggalkan Pakistan pada Disember 2017. Tetapi akibat tekanan dari kerajaan barat, mereka dibenarkan tinggal di negara ini sementara mereka membuat rayuan terhadap keputusan itu. – MalaysiaGazette