Tengku Razaleigh Hamzah

KUALA LUMPUR – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diharap akan berjaya menangani isu jurang perbezaan pendapatan isi rumah yang sekian lama tidak dapat ditangani.

Menurut Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah jurang pendapatan golongan kaya dengan miskin menjadi masalah utama yang patut diberi perhatian kerana ia mempunyai kaitan dengan kedudukan dan perkembangan kewangan negara.

“Kita telah melalui keadaan ini begitu lama dan nampak jurang perbezaan pendapatan isi rumah ini makin meluas.

“Menyebabkan kita menaruh kebimbangan bukan sahaja kerana pendapatan isi rumah di antara kumpulan ini luas tetapi akan ada kaitan dengan kedudukan dan perkembangan ekonomi,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di lobi Parlimen mengulas tentang pembentangan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) yang akan dibuat oleh Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad esok.

Isu ini kata beliau perlu diberikan perhatian sebagai pengajaran terhadap kerajaan terdahulu.

“Kalau kerajaan dulu ditolak kerana bebanan kos sara hidup maka inilah yang kita cuba cari jalan mengubah perkara itu untuk meringkankan beban,”kata Ku Li.

Antara cara yang boleh dilakukan oleh kerajaan jelas Ku Li adalah meningkatkan kemahiran rakyat dalam bidang tertentu agar negara tidak terlalu bergantung kepada pekerja luar.

“Apatah lagi kita sekarang bergantung harap kepada tenaga luar yang kita izin dibawa masuk bekerja kalau dulu hanya terhadp tetapi sekarang kita meluaskan penyertaan mereka di bidang-bidang yang dahulunya dipenuhi dengan tenaga tempatan.

“Kebimbangan ini juga lebih kepada usaha memodernkan cara kita jalankan pekerjaan kalau negara lain lebih maju sudah melangkah ke depan, supaya dapat meningkatkan pendapatan negara dan rakyat kita nampak jauh ketinggalan kita juga bimbang banyak wang mengalir keluar oleh kerana pendapatan dikirim keluar kepada tennaga luar,” tambahnya.

Selain itu, langkah efisien menerusi program-program berkaitan industri tertentu perlu dilakukan kerajaan agar Malaysia dapat bergerak seiring dengan negara maju yang lain agar pada akhirnya bukan sahaja rakyat terbela tetapi ekonomi berkembang dengan konsisten.

“Kita membaca laporan berita dibaca negara tetangga lebih ke depan dari kita, kita naik bimbang kerana kita ketinggalan apatah lagi ramai rakyat kita lebih muda yang patut diberi peluang mempunyai kemahiran yang baru yang boleh diasuh dengan teknologi-teknologi moden.

“Itu mesti dimulakan dengan mengasaskan program mekanisme yang boleh melonjakkan industri kita ke depan untuk membantu pendapatan negara dan membantu pekerjaan.

“Yang pentingnya adalah perbezaan pendapatan antara yang berada dan tidak berada B40 yang kita nak tumpu supaya tidak ada protes demi protes kerana gaji minimum yang dituntut oleh MTUC,” katanya lagi.

Pagi tadi seramai 100 pekerja dan aktivis dari PSM dan MTUC diketuai Setiausaha Agung MTUC, J. Solomon berhimpun di hadapan Parlimen membantah gaji minimum RM1,050.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail pula berkata, hanya Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mampu mengambil tindakan untuk mengatasi jurang antara golongan kaya dan miskin yang semakin melebar di negara ini.-MalaysiaGazette