SINGAPURA – Harga minyak terus merosot dalam dagangan hari ini berbanding hari sebelumnya selepas jatuh sebanyak 5.0 peratus selepas Arab Saudi mahu meningkatkan bekalan berikutan sekatan ke atas Tehran.

Sekatan eksport ke atas Iran akan dikuatkuasakan pada 4 November ini.

Penanda aras minyak Amerika Syarikat, West Texas Intermediate diniagakan pada AS$66.31 setong, susut sebanyak AS$0.12 atau 4.0 peratus daripada sesi sebelumnya.

Hadapan hadapan minyak mentah Brent didagangkan pada AS$76.37 setong, jatuh AS$0.07, kejatuhan sebanyak 4.3 peratus.

Menteri Tenaga Arab Saudi, Khalid al-Falih pada persidangan pelaburan di Riyadh pada hari Selasa berkata, negaranya akan meningkatkan bekalan bagi memenuhi permintaan yang timbul untuk memastikan pelanggan berpuas hati.

“Harga minyak turun dengan ketara … memandangkan Arab Saudi memberi jaminan untuk membekalkan lebih banyak bekalan kepada pasaran global,” kata Rivkin Securities dari Australia.

Meskipun begitu, harga minyak turut dipengaruhi dengan kebimbangan ekonomi.

Di Amerika Syarikat, inventori minyak mentah meningkat sebanyak 9.9 juta tong dalam minggu ini hingga 19 Oktober hingga 418.4 juta, menurut Institut Petroleum Amerika.

Morgan Stanley berkata, “trend terkini dalam margin penapisan, penyebaran masa dan inventori antara faktor yang mempengaruhi pasaran minyak.

Walaupun demikian, bank Amerika Syarikat berkata, Brent mencapai paras AS$85 setong menjelang akhir tahun kerana sekatan Iran dijangka mengetatkan pasaran menjelang akhir tahun ini. – MalaysiaGazette