Donald Trump. foto Reuters

WASHINGTON – Donald Trump menyifatkan cubaan menutup kes pembunuhan Jamal Khashoggi adalah yang terburuk dan mahu Arab Saudi memberi maklum balas berhubung kejadian tersebut.

Presiden Amerika Syarikat itu juga memberi amaran sesiapa yang merancang pembunuhan itu bakal berdepan dengan masalah besar.

Setiausaha Negara, Mike Pompeo berkata, Amerika Syarikat akan menghukum mereka yang bertanggungjawab dan membatalkan visa 21 orang suspek yang dikenal pasti.

Amerika Syarikat menghadapi tekanan kuat untuk bertindak ke atas Arab Saudi yang merupakan sekutunya.

Kerajaan Arab Saudi telah memberi kenyataan yang bertentangan tentang apa yang berlaku kepada Khashoggi sebelum ini.

Selepas beberapa menafikan sebarang penglibatan tentang kehilangan Khashoggi, Arab Saudi kemudian mengesahkan wartawan yang berusia 59 tahun itu terbunuh dalam operasi kejam di dalam bangunan Konsulatnya di Istanbul.

Dalam satu sidang akhbar di Jabatan Negara di Washington, Pompeo berkata, Presiden tidak berpuas hati dengan keadaan sekarang.

“Kami membuat kenyataan jelas bahawa Amerika Syarikat tidak akan bekerjasama dengan tindakan kejam yang dilakukan terhadap Khashoggi,” ujarnya.

Apabila ditanya sama ada Amerika Syarikat akan menerima penjelasan Putera Mahkota, Mohammed bin Salman mengenai kejadian itu, Pompeo berkata: “Kami akan menerima apa yang Amerika belajar.”

“Kami mempunyai orang-orang yang bekerja di seluruh dunia untuk meletakkan pemahaman kita sendiri bersama-sama, kita mesti mengembangkan data kita sendiri”. – MalaysiaGazette