KUALA LUMPUR – Pelabur asing yang kembali semula ke Bursa Malaysia selepas menjadi penjual selama empat minggu berturut-turut membeli sebanyak RM322.7 juta ekuiti tempatan minggu lalu.

Dengan itu, ia dapat mengimbangi semula sebanyak RM310 juta yang dikeluarkan pada minggu sebelumnya.

MIDF Research berkata, dua hari minggu pertama lalu mencatatkan jumlah aliran keluar asing sebanyak RM124.3 juta setiap hari dengan tidak melebihi RM100 juta.

Keengganan risiko telah dirangsang oleh rancangan Presiden Donalad Trump untuk mengenakan lebih banyak tarif ke China jika perbincangan antara Washington dan Beijing tidak menghasilkan apa-apa perjanjian yang baik.

Bagaimanapun, pelabur asing membeli sebanyak RM268.7 juta pada hari Rabu, aliran masuk terbesar dalam sehari sejak 21 September 2018 hingga menyaksi bursa tempatan naik 1.4 peratus lebih tinggi kepada 1,709 mata.

Belian oleh pelabur asing kemudian mengecil kepada RM6.7 juta pada hari Khamis menjelang Belanjawa 2019 sebelum naik semula sebanyak RM172.2 juta pada hari Jumaat, kata firma penyelidikan itu.

Selain optimis mengenai bajet, para pelabur juga gembira dengan berita yang Trump mahu mencapai perjanjian perdagangan dengan China semasa Sidang Kemuncak G20 pada bulan ini.

Bulan Oktober 2018 mencatatkan jumlah aliran keluar bersih asing sebanyak AS$1.41 bilion berbanding inflasi RM66.3 juta yang dilihat pada bulan September 2018.

Aliran keluar pada tahun ini berjumlah RM9.77b, mengimbangi kira-kira 95 peratus daripada aliran masuk bersih tahun lepas.

Bagaimanapun, Malaysia masih mempunyai paras terendah kedua dalam kalangan empat pasaran ASEAN
yang dipantau.

Penyertaan pelabur asing masih kekal kukuh dengan nilai purata dagangan harian (ADTV) 18.4 peratus lebih tinggi berbanding pelabur runcit iaitu 0.3 peratus sepanjang minggu lalu, kata MIDF Research.

Manakala ADTV bagi institusi pula terus susut bagi minggu kedua di bawah RM2 bilion. – MalaysiaGazette