Bantahan orang ramai terhadap China Majlis Hak Asasi Manusia di hadapan pejabat PBB di Geneva. foto Reuters

GENEVA – Negara-negara Barat termasuk Perancis, Jerman dan Amerika Syarikat mahu China menutup kem tahanan yang menempatkan seramai sejuta Uighur dan Muslim lain.

Tetapi China menolak kritikan Barat terhadap penahanan besar-besaran itu sambil menolak tuduhan yang didakwa “tersasar dari fakta”.

“Kami tidak akan menerima tuduhan yang didorong oleh politik dari beberapa negara yang penuh dengan sikap berat sebelah dan tidak menghiraukan fakta-fakta,” kata Le Yucheng, Naib Menteri Luar Negeri China yang mengetuai delegasi 66 anggota memberitahu Majlis Hak Asasi Manusia.

Sebaliknya, Beijing berkata, negara itu masih melindungi kebebasan 55 etnik minoritinya.

China sebelum ini mendakwa Xinjiang berdepan dengan ancaman pemberontakan pemisah dan militan Islam.

Negara itu menolak dakwaan penganiayaan dan menafikan tahanan antarabangsa, walaupun para pegawai China mengatakan beberapa warga bersalah atas kesalahan kecil yang dihantar ke pusat-pusat vokasional untuk bekerja.

Le, merujuk kepada Xinjiang, berkata: “Kestabilan adalah yang paling penting, pencegahan perlu diletakkan terlebih dahulu … Menubuhkan pusat latihan adalah langkah pencegahan untuk memerangi keganasan”.

Perwakilan China yang lain mengatakan bahawa pihak berkuasa “menyediakan latihan vokasional tanpa bayaran dengan diploma ” kepada mereka yang telah “dipaksakan atau dipikat” oleh kumpulan ekstremis.

Negara-negara Barat berkata, hak asasi manusia di China semakin merosot sejak kajian terakhir pada tahun 2013, terutamanya layanan terhadap orang Islam di Xinjiang.

“Kami prihatin dengan tindakan kerajaan China terhadap tindakan keras Uighurs, Kazakhs, dan orang Islam lain di Wilayah Autonomi Uyghur Xinjiang,” kata wakil Amerika Syarikat, Mark Cassayre.

Amerika Syarikat menggesa China untuk “menghapuskan semua bentuk penahanan sewenang-wenang, termasuk kem tahanan di Xinjiang dan segera melepaskan ratusan ribu, mungkin berjuta-juta orang ditahan dalam kem tersebut,” katanya. – MalaysiaGazette