Gambar hiasan

SINGAPURA – Facebook telah menolak permintaan Kerajaan Singapura untuk menarik balik artikel dalam talian yang dikatakan oleh kerajaan sebagai “palsu dan jahat”

Bank Pusat Singapura telah memfailkan laporan polis terhadap artikel dalam talian oleh seorang blogger bebas Australia mengenai bank-bank Singapura dan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Akses web di Singapura ke laman web The Times Times Review telah disekat oleh pembekal perkhidmatan Internet seperti yang diarahkan oleh pengawas telekomunikasi dan media Singapura IMDA, yang mengatakan ia telah mengenal pasti laman sesawang yang mengeluarkan kandungan larangan itu.

“IMDA telah menilai bahawa artikel itu menjejaskan keyakinan orang ramai terhadap integriti Kerajaan Singapura dan tidak sesuai dengan alasan kepentingan awam,” kata Pihak Berkuasa Pembangunan Infocommm (IMDA) dalam satu kenyataan.

Artikel The Times Times Review di laman Facebooknya masih ada.

“IMDA meminta Facebook untuk menarik balik artikel tetapi Facebook telah menyatakan bahawa mereka tidak akan bersetuju dengan permintaan IMDA,” katanya dalam satu kenyataan berasingan pada hari Sabtu.

Kementerian Undang-undang Singapura berkata: “Facebook telah menolak untuk menurunkan menarik balik posting palsu, memfitnah dan menyerang Singapura, menggunakan kepalsuan”, yang menggambarkan keperluan untuk memperkenalkan undang-undang memerangi berita palsu.

“FB (Facebook) tidak boleh dipercayai untuk menapis kepalsuan atau melindungi Singapura daripada kempen maklumat palsu,” katanya dalam satu kenyataan.

The States Times Review ditubuh dan dikendalikan oleh aktivis politik Singapura, Alex Tan, yang berpusat di Australia. Ia mengeluarkan artikel yang kritikal terhadap pemimpin Singapura dan parti pemerintah, Parti Tindakan Rakyat.

Pihak Berkuasa Monetari Singapura (MAS) berkata, artikel itu “palsu dan jahat, dan mengecewakan integriti MAS sebagai pengawas kewangan.”

“Artikel itu tidak berasas dan fitnah,” kata MAS.

1MDB kini dalam penyiasatan antarabangsa.

Jabatan Keadilan Amerika Syarikat menganggaran AS$$ 4.5 bilion telah disalahgunakan daripada dana itu antara tahun 2009 dan 2014. – MalaysiaGazette