KUALA LUMPUR – FGV Holdings Berhad (FGV) menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Dalian Commodity Exchange (DCE) untuk bekerjasama dalam pelaksanaan Projek Pengantarabangsaan Minyak Sawit DCE.

DCE, bursa niaga hadapan minyak, plastik, arang batu dan bijih besi terbesar di dunia, bertujuan untuk meningkatkan kerjasama dengan syarikat minyak sawit di negara-negara “Belt and Road” untuk memperluaskan penghantaran minyak sawit di rantau ini.

MoU memfokuskan kepada perkhidmatan yang ditawarkan oleh Felda Johor Bulkers Sdn. Bhd (FJB), anak syarikat FGV.

Selain itu, FGV juga dikehendaki memberikan sokongan untuk penyelidikan DCE dalam niaga hadapan minyak sawit
dan pasaran di Malaysia dan Indonesia, serta menggalakkan kerjasama dua hala antara kedua-dua pihak.

FGV berkata, kerjasama ini berpotensi menyumbang anggaran pendapatan sebanyak RM1.5 juta, dengan keuntungan sebanyak RM525,000 sebulan, berdasarkan unjuran sebanyak 50,000 MT.

Tambahnya, FJB mempunyai pengalaman luas dalam perniagaan pukal dengan lebih daripada 860,000 MT daripada jumlah cecair kapasiti penyimpanan di seluruh terminalnya di Malaysia, Indonesia dan Pakistan.

FGV memiliki kemudahan pukal dan simpanan terbesar dunia untuk minyak sayuran.

DCE juga mempunyai sejumlah 16 kontrak niaga hadapan yang disenaraikan untuk dagangan, termasuk pelbagai hasil pertanian dan perindustrian.

Pada penghujung tahun 2017, DCE mempunyai 165 ahli dan 3.09 juta akaun pelabur, termasuk 89,300 akaun korporat.

“Saya yakin dengan kerjasama ini, FGV akan dapat bekerja dengan DCE untuk berkembang merentasi China dan menyokong rancangannya untuk mempercepatkan proses penyampaian minyak kelapa sawit kepada pembeli,” kata Pengerusi FGV, Datuk Azhar Abdul Hamid.

Melalui anak syarikatnya, FGV China Minyak Ltd (FGVCO), kerjasama ini juga dijangka menjadi pemangkin untuk membuka lebih banyak kerjasama berpotensi dalam industri berkaitan lain di China dan penerokaan perniagaan kepada perniagaan (B2B) dalam usaha untuk mengembangkan operasi perniagaan berasaskan sawitnya di rantau ini.

FGVCO berpusat di Dongguan City dan terlibat dalam operasi kilang minyak kelapa sawit, penyimpanan minyak yang boleh dimakan dan dagangan serta pengeluaran dan penjualan minyak sawit, juga industri berkaitan kelapa sawit.

FGVCO boleh bersaing di pasaran China kerana ia mempunyai bekalan minyak kelapa sawit yang cukup dan derivatif daripada Kumpulan FGV, lesen untuk pengendalian semua jenis minyak termasuk kacang soya, rapeseed dan keupayaan melakukan penyelidikan dan pembangunan dalaman untuk menyediakan teknikal dan produk inovasi. – MalaysiaGazette