Wan Saiful Wan Jan
Wan Saiful Wan Jan

IPOH – Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak dapat menimbang permintaan bagi penangguhan pembayaran balik pinjaman bagi peminjam yang bergaji kurang RM4,000 sebulan.

Pengerusinya, Wan Saiful Wan Jan berkata, janji itu tidak dapat dibuat dan ia tidak boleh dilakukan.

“Penjelasan mengenai telah dibuat dan kita tidak dapat melakukannya,” kata beliau selepas berucap pada Seminar Pemberdayaan Integriti peringkat negeri di sini.

Bagaimanapun, katanya, PTPTN akan mengumumkan mekanisme pembayaran balik bagi peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan dibuat pada bulan Disember ini.

Jelas beliau, PTPTN masih merancang cara terbaik bagi peminjam untuk membayar balik pinjaman mereka tanpa membebankan mereka.

“Dalam pembentangan Belanjawan 2019, ada beberapa perkara yang membabitkan PTPTN dan kami sedang menunggu maklumat dan dasar yang diperlukan bagi perancangan seterusnya,” ujar beliau.

Malah, Wan Saiful berkata, PTPTN akan mengadakan pertemuan dengan orang ramai pada bulan depan untuk maklum balas.

Mengenai protes oleh pelajar di hadapan Parlimen pada hari Rabu (14 Nov), Wan Saiful berkata kerajaan telah menerima memorandum mereka tetapi tidak akan kembali dari keputusannya untuk tidak membenarkan peminjam hanya memulakan servis mereka apabila gaji mereka mencecah RM4,000 bulan.

“Menteri Pendidikan telah menerima memorandum itu dan kami mengalu-alukan pendapat mereka. Kami juga akan melihat memorandum itu.

“Saya juga jelas dalam pengumuman saya pada hari Sabtu (10 Nov) bahawa janji itu tidak dapat dilakukan. Kami tidak akan melakukannya,” katanya.

Semalam, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia melakukan protes dengan berjalan kaki sebagai tanda bantahan terhadap dasar potongan gaji automatik bagi bayaran balik pinjaman PTPTN.

Mereka mendakwa langkah Kerajaan Pakatan Harapan itu lebih kejam berbanding pemerintahan dahulu.

Kegagalan penangguhan bayaran PTPTN itu menjadi kontroversi selepas kerajaan gagal menunaikan janji untuk menangguhkan pembayaran pinjaman itu sehingga peminjam mendapat gaji RM4,000 sebulan.

Pada pembentangan Belanjawan 2019, Menteri Kewangan mengumumkan pembayaran semua pinjaman itu akan dipotong antara 2.0 peratus hingga 15 peratus daripada gaji peminjam yang melebihi RM1,000. – MalaysiaGazette