Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bercakap kepada media pada Majlis Pelancaran Not Emas Harapan hasil inisiatif Poh Kong di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya. foto FAREEZ FADZIL, 08 NOVEMBER 2018.
Tun Dr. Mahathir Mohamad

SINGAPURA  – Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau belum mempertimbangkan untuk melakukan rombakan pada Kabinet yang baru berusia enam bulan.

Pengerusi Pakatan Harapan itu ditanya tentang kemungkinan Kabinet dirombak berikutan PKR, satu daripada parti komponen dalam pakatan itu, baru selesai mengadakan pemilihan jawatan dalam parti.

“Saya tidak akan melakukannya (rombakan), tetapi Pakatan Harapan mungkin mahu. Mereka mungkin mahu, mereka mungkin desak. Jadi, saya perlu pertimbangkan. Bagaimanapun bagi diri saya, saya belum buat keputusan berkaitan rombakan,” katanya di akhir Sidang Kemuncak ASEAN ke-33 dan Sidang Kemuncak Berkaitan di sini hari ini.

Ditanya ‘siapa’ yang mereka maksudkan itu, Dr Mahathir berkata : “Mereka adalah parti lain. PKR atau DAP atau AMANAH.”

“Adalah sukar untuk menilai prestasi menteri Kabinet. Saya tidak mahu melakukan pertukaran kerana ia membawa kepada kurang keyakinan,” katanya.

Oleh sebab timbul kebimbangan tentang prestasi sesetengah menteri, Dr Mahathir berkata mereka akan diberi peluang.

“Mereka masih baharu dan kami perlu berbincang dengan mereka. Saya mesti akui bahawa mereka tidak biasa berada dalam kerajaan. Mereka lebih biasa dengan keadaan sebagai pembangkang. Jadi, ada antara perkara yang mereka lakukan mencerminkan kedudukan mereka sebagai pembangkang.”

Ditanya selama mana beliau bersedia memberi mereka masa, Dr Mahathir berkata : “Saya tidak pasti.”

— BERNAMA