Protes besar-besaran oleh penduduk Perancis bagi membantah kenaikan cukai bahan api. foto Agensi

PARIS – Kenaikan cukai bahan api yang menyebabkan berlakunya tunjuk perasaan ganas di Perancis selama tiga minggu ditangguhkan enam bulan lagi.

Keputusan itu diumumkan melalui siaran televisyen oleh Perdana Menteri Perancis, Edouard Philippe.

Bantahan secara besar-besaran di bandar-bandar utama telah menyebabkan banyak kemusnahan berlaku, menggambarkan kemarahan rakyat Perancis berhubung keputusan untuk menaikkan cukai bahan api.

Kenaikan cukai itu turut mengakibatkan populariti Presiden Emmanuel Macron yang dipilih pada tahun lalu dengan mandat untuk melaksanakan reformasi ekonomi merudum.

Malah, beliau didakwa sebagai Presiden untuk golongan kaya.

Protes itu telah menyebabkan empat kematian.

Philippe ketika mengumumkan penangguhan kenaikan cukai bahan api yang sepatutnya bermula 1 Januari ini berkata, keputusan itu akan digantung selama enam bulan untuk melakukan perundingan di seluruh negara.

Kerajaan juga akan memperkenalkan langkah-langkah yang perlu untuk meringankan beban rakyat.

Beliau juga berkata, kenaikan harga gas dan elektrik yang dirancang pada musim sejuk ini akan dihentikan dan peningkatan peraturan untuk ujian pelepasan kenderaan juga akan ditangguhkan.

Sebelum ini, Macron berkata, reformasi ekonomi yang dilakukan itu untuk menangani perubahan iklim dan memenuhi sasaran pengurangan defisit. – MalaysiaGazette