Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad memberi ucapan penangguhan pada Perhimpunan Agung Tahunan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) 2018 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 30 DISEMBER 2018.

PUTRAJAYA – Tun Dr. Mahathir Mohamad sedar mengenai desakan para perwakilan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) untuk beliau terus memegang jawatan Perdana Menteri.

Namun katanya, matlamat utamanya sudah tercapai iaitu untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) dan tidak akan memungkiri janji untuk melantik Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai penggantinya.

“Saya sedar tentang desakan supaya kita terus mengadakan PM tua ini lebih lama tetapi pada satu ketika dahulu kita adalah pembangkang.

“Tidak seronok kita dengar tapi kita nak jatuhkan Najib saya perlu korban dan terima syarat itu kerana bukan utama jadi PM tapi menjatuhkan (Datuk Seri) Najib,” katanya dalam sesi penggulungan Pengerusi Bersatu di Dewan Plenary, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya petang tadi.

Beliau berkata, sememangnya nampak pelik apabila mengadakan kerjasama dengan bekas seterunya dahulu namun perkara itu harus dilakukan demam menyelamatkan negara.

“Itulah perjuangan kita, yang lain tidak dilakukan selagi Kleptokrasi ini berkuasa.

“Kadang kita duduk bersama berpeluk antara musuh ketat lama, nampak pelik tapi sekarang nampak biasa tetapi kerana kita sanggup menerima sedikit syarat ini, akhirnya kita menang dan tidak sangka kita boleh menang,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Mahathir selaku Pengerusi Bersatu bersedia untuk mendengar kritikan sama ada ia keras atau tidak.

Ujarnya, budaya menerima kritikan akan dijadikan budaya dalam parti bagi memastikan parti berada dalam landasan yang betul.

“Kita akan hargai teguran kadang yang keras kita mesti terima dan itu bermakna kita buat kesalahan yang terlalu buruk.

“Ini akan jadi budaya kita dalam Bersatu dan dalam masa lain juga kita buat teguran terhadap kepimpinan dan kita juga harus terima teguran daripada pemimpin.

“Yang penting ialah teguran itu ikhlas dan tujuan untuk perbaik keadaan bukan tujuan lepas geram dan tidak puas hati,” katanya lagi. – MalaysiaGazette