Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan berucap pada Majlis Perasmian dan Pelancaran Konvensyen Komuniti Strata Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2018 di Institut Latihan DBKL, Cheras, Kuala Lumpur. foto NOOR ASREKUZAIREY SALIM, 11 OKTOBER 2018
Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan

Katanya, saman itu dikeluarkan ketika beliau memandu kereta sendiri untuk bertemu saudaranya di sebuah hotel sekitar ibu kota.

“Pada ketika itu hujan lebat, oleh kerana saya mahu cepat saya ‘parking’ kereta saya di tepi jalan dan di atas garisan kuning.

“Ketika selesai bertemu saudara dan mahu mengambil kereta, saya nampak kereta saya disaman dan penguat kuasa itu tidak tahu itu kereta saya dan akhirnya saya tetap membayar saman sebanyak RM30,” katanya kepada pemberita ketika wawancara khas ‘100 hari Datuk Bandar’ di sini baru-baru ini.

Katanya, kejadian itu turut mengingatkan beliau dan kakitangan supaya tidak sesekali menyalahgunakan kuasa dalam apa jua keadaan.

“Tiada pengecualian dalam penguatkuasaan, sesiapa yang buat salah mereka tetap akan disaman, macam saya sebagai Datuk Bandar sekali pun turut disaman dan membayar saman seperti mana warga kota lain.

“Saya turut sentiasa mengingatkan kepada kakitangan supaya tegur jika sesiapa membuat sebarang kesilapan, termasuk saya sendiri,” katanya. – Bernama