Suruhanjaya Sekuriti

KUALA LUMPUR – Operator platform aset digital dibenarkan beroperasi semasa tempoh peralihan sehingga 1 Mac ini sementara menunggu garis panduan yang akan dikeluarkan pengawal selia.

Bagaimanapun, kata Suruhanjaya Sekuriti (SC), sepanjang tempoh itu, pengendali platform ini tidak akan dibenarkan untuk menerima pelabur baharu dan hanya dibenarkan untuk memudahkan penarikan balik atau pemindahan aset pelanggan dengan arahan bertulis pelabur.

Isnin lalu, SC memaklumkan akan memperkenalkan garis panduan untuk mengawal selia penawaran dan perdagangan aset digital, termasuk kriptografi, selaras dengan Perintah 2019 Pasaran Modal dan Perkhidmatan (Preskripsi Sekuriti) (Mata Wang Digital dan Token Digital).

Pengumuman itu dibuat selepas Menteri Kewangan memberitahu, perintah itu akan berkuat kuasa pada 15 Januari 2019.

Susulan pengumuman tersebut, SC berkata, pihaknya menerima pelbagai pertanyaan berhubung arahan tersebut.

Sehubungan itu, SC telah menjemput dan berhubung dengan pengendali platform aset digital sedia ada.

Aturan itu dilaksanakan untuk memudahkan operasi platform untuk tempoh peralihan sehingga 1 Mac 2019, tertakluk kepada mereka yang memenuhi syarat yang ditetapkan oleh SC, katanya.

Untuk beroperasi di luar tempoh peralihan, SC berkata, pengendali platform yang sedia ada dan bakal dikehendaki memohon kepada suruhanjaya untuk mendapatkan kebenaran sebaik sahaja garis panduan yang berkaitan dikeluarkan.

“SC akan menilai semua aplikasi dan hanya akan memberi kuasa kepada pengendali pasaran yang memenuhi keperluan yang relevan,” katanya.

Dalam kenyataan itu, SC juga menasihatkan pengendali platform sedia ada yang gagal atau tidak menghadiri penglibatan dengan SC hari ini untuk menghubunginya serta-merta dan tidak lewat daripada 25 Januari.

Mereka yang gagal berbuat demikan dianggap beroperasi dalam pasaran pelanggaran undang-undang sekuriti.

Mengenai tawaran duit syiling permulaan (ICO), SC berkata, ia tidak boleh dijalankan tanpa kebenaran terlebih dahulu, dan garis panduan bagi ICO akan dikeluarkan menjelang akhir suku pertama tahun ini.

“Sementara itu, ICO yang berterusan harus menghentikan semua aktiviti dan mengembalikan semua wang atau aset digital yang dikumpulkan daripada pelabur,” tambahnya. – MalaysiaGazette