Foto Agensi

SINGAPURA – Harga minyak susut dalam dagangan hari ini ekoran unjuran pertumbuhan lemah ekonomi China dalam tempoh tiga dekad.

Selain itu, permintaan domestik yang semakin lemah, juga tarif Amerika Syarikat turut menjejaskan harga minyak.

Namun, kebanyakan penganalisis menjangkakan harga minyak akan terus mendapat sokongan daripada pengurangan bekalan oleh OPEC dan bukan OPEC, termasuk Rusia.

Harga minyak Brent diniagakan AS$62.30 setong, susut AS$0.40 daripada harga penutup.

Manakala, West Texas Intermediate pula jatuh AS$0.37 kepada AS$53.43 setong.

Bank J.P Morgan berkata, isyarat-isyarat ketidaktentuan ekonomi masih berterusan.

“Prospek global masih teruk, walaupun positif muncul daripada Rizab Persekutuan (kini meningkatkan aplikasi gadai janji A.S.), perlonggaran China yang lebih cepat (penstabilan pertumbuhan kredit China) dan gencatan perdagangan antara Amerika Syarikat-China,” katanya.

Walaupun begitu, penganalisis berkata, penurunan bekalan yang diketuai oleh OPEC kemungkinan akan memberikan sokongan kepada harga minyak mentah

“Brent boleh kekal melepasi AS$60 setong berdasarkan pematuhan OPEC, penamatan pengecualian Iran pengecualian dan pertumbuhan output Amerika Syarikat yang lebih perlahan,” kata J.P. Morgan.

Lantaran itu, bank Amerika Syarikat itu mencadangkan pelabur terus “bertahan lama” dengan minyak mentah. – MalaysiaGazette