Home Ekonomi Ringgit akan pulih cepat

Ringgit akan pulih cepat

KUALA LUMPUR – Ringgit Malaysia dijangka pulih daripada paras terendah 19 tahun berikutan pelbagai pendekatan dilakukan untuk meransang permintaan bagi mata wang tempatan itu.

Presiden Persatuan Pasaran Kewangan Malaysia, Lee Kok Kwan berkata, peningkatan nilai ringgit akan berlaku dengan sangat cepat.

Menurut beliau, ringgit telah melonjak dalam tiga kali dalam tempoh 1t bulan termasuk sekali ketika mata wang itu meningkat sebanyak 7.4 peratus dalam seminggu.

“Ringgit sudah capai paras terendah. Fundamental (asas ekonomi) Malaysia berada dalam keadaan stabil dan baik,” katanya.

Ringgit jatuh kira-kira 22 peratus sejak awal 2015 dan merupakan mata wang yang berprestasi buruk di Asia berikutan pengukuhan dolar dan harga komoditi yang lemah.

Pada 4 Januari lalu, ringgit telah mencecah 4.5 berbanding dolar buat kali pertama sejak tahun 1998 apabila para pelabur menjual aset-aset dalam pasaran baru muncul dan tindakan ketara spekulator memburukkan lagi aliran keluar.

Lee meramalkan pemulihan berbeza dengan kaji selidik oleh Bloomberg, yang mana median bagi ringgit diniagakan pada 4.52 berbanding dolar Amerika Syarikat pada akhir separuh pertama dan paras lemah kepada 4.57 menjelang akhir tahun ini.

Ringgit, kata Lee, sepatutnya berada pada paras 3.90 berbanding dolar jika menggunakan penanda aras matawang komodoti seperti dolar Australia dan Kanada.

Malaysia adalah pengeksport minyak bersih di Asia dan pengeluar minyak sawit kedua terbesar dunia.

Bagaimanapun, Lee enggan mengulas mengenai kedudukan paras pengukuhan ringgit sepatutnya berada.

Ringgit berlegar pada para 4.4770 semalam.

paras kedudukan rBeliau enggan untuk menyediakan tahap ringgit mungkin mengukuh kepada. Ia adalah sekitar 4,4770 pada hari Isnin.

Terdapat sejumlah RM977 bilion (AS$21.2 bilion) dalam pelaburan langsung di luar negeri oleh perniagaan tempatan, pegangan portfolio luar negara dalam dana Malaysia dan baki deposit mata wang asing luar pesisir, katanya.

Benefisiari berada pada keuntungan pertukaran asing yang belum direalisasi dan boleh memilih untuk menukar kepada ringgit atau lindung nilai.

“Keuntungan ini boleh hilang jika ringgit mengukuh,” kata Lee.

“Sebelum ini, dari akhir 2015 hingga sekarang, setiap kali mata wang mengukuh, ia boleh benar-benar jurang kerana kesan saiz keuntungan”.

Kebanyakan “wang panas” telah meninggalkan Malaysia sejak langkah dagangan luar pesisir dilaksanakan dan “spekulatif” jualan sekuriti kerajaan telah mengalami penurunan, kata Lee.

Ini dapat dilihat daripada hasil perbendaharaan tempatan, pada masa ini ia diniagakan melepasi penanda aras kadar dasar semalaman 3.0 peratus. – MalaysiaGazette