DAVOS – Sebanyak lapan individu, kesemuanya lelaki mengumpul kekayaan lebih daripada yang dimiliki separuh golongan termiskin penduduk dunia, kata Oxfam.

Mereka ialah Bill Gates, pengasas Inditex, Amancio Ortega; pelabur veteran Warren Buffet, jutawan Mexico, Carlos Slim; pemilik Amazon, Jeff Bezos; pemilik Facebook, Mark Zuckerberg, pemilik Oracle, Larry Ellison dan bekas Datuk Bandar New York, Michael Blommberg.

Data Oxfam diperoleh daripada Swiss Bank, Credit Suisse dan Forbes.

Lantaran itu, Oxfam berkata, mahu tindakan diambil untuk menyekat ganjaran untuk golongan atasan kerana jurang kekayaan semakin meluas.

Malah, data baru China dan India menunjukkan separuh populasi miskin dunia memiliki kurang yang dianggarkan.

Oxfam, menyifatkan jurang itu sebagai ‘memalukan’ berkata, jika data baru telah disediakan sebelum ini, ia akan menunjukkan pada 2016 sembilan orang memiliki kekayaan yang sama dengan 3.6 bilion yang merupakan jumlah separuh golongan termiskin dunia, bukannya 62 dianggarkan pada masa itu.

Pada tahun 2010, dengan perbandingan, ia mengambil aset gabungan daripada 43 orang terkaya menyamai pemilikan yang dipunyai oleh 50 peratus golongan termiskin, mengikut pengiraan terkini.

Ketaksamaan telah meningkatkan agenda dalam tahun-tahun kebelakangan ini, apabila Ketua Tabung Dana Antarabangsa memberi amaran mengenai kesan hakis, manakala kebencian elit telah membantu menjana peningkatan dalam politik populis.

Kebimbangan mengenai isu ini telah dibangkitkan semula dalam risiko global Forum Ekonomi Dunia pada minggu lalu.

Oxfam berkata, ketika ramai pekerja berjuang dengan pendapatan yang statik, kekayaan golongan mewah meningkat sebanyak 11 peratus setahun sejak tahun 2009.

Bill Gates, individu terkaya di dunia telah menyaksikan kekayaannya meningkat sebanyak 50 peratus atau AS$ 25 bilion sejak mengumumkan rancangan untuk meninggalkan Microsoft pada tahun 2006.

Walaupun Gates contoh bagaimana kekayaanboleh dikitar semula untuk membantu golongan miskin, Oxfam percaya ‘dermawan besar’ tidak menangani masalah asas.

“Jika jutawan memilih untuk memberi sumbangan wang, ia adalah satu perkara yang baik. Tetapi perkara ketidaksamaan dan anda tidak boleh mempunyai satu sistem yang jutawan sekadar membayar kadar cukai yang lebih rendah daripada setiausaha mereka atau tukang bersih,” kata Oxfam. – MalaysiaGazette