Hahasrin Hashim

JOHOR BAHRU- Tindakan Singapura memperkenalkan Reciprocal Road Charge (RRC) yang akan dikuatkuasakan pada 15 Februari ini satu tindakan yang melulu dan tidak munasabah.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Johor, Hahasrin Hashim berkata, pihaknya sebulat suara membantah tindakan Singapura memperkenalkan caj timbal balik kepada kenderaan asing khususnya kepada pemandu Malaysia.

“Kami juga percaya tindakan mereka memperkenalkan caj seumpama ini adalah sebagai sebuah gesture provokasi,” ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Hahasrin berkata, rakyat Malaysia, khususnya yang menetap di Johor Bahru dan berkerja di Singapura telah pun menanggung kos perjalanan keluar masuk ke Singapura sebanyak RM145.08 sehari.

Menurutnya, penambahan caj baru pada 15 Februari ini, mereka terpaksa membayar sejumlah RM165.05 bagi perjalanan pergi dan balik ke Singapura.

“Selama 44 tahun Kerajaan Singapura telah memperkenalkan caj VEP, dan kita di Malaysia tidak pula terlalu sensitif dan melatah dengan mengenakan caj timbal balik kepada mereka,” tegasnya lagi.

Pemuda UMNO Johor juga ingin mendesak Kerajaan Pusat untuk campur tangan dan berdialog bersama Kerajaan Singapura untuk mencapai satu kata sepakat di dalam mengakhiri episod sandiwara negara jiran itu.-MalaysiaGazette