Home Ekonomi TPP batal, AS ancam keluar NAFTA

TPP batal, AS ancam keluar NAFTA

WASHINGTON – Pentadbiran baharu Donald Trump akan membatalkan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) dalam kalangan 12 negara bagi melindungi pekerjaan di Amerika Syarikat.

Kenyataan itu dikeluarkan sejurus majlis angkat sumpah Donald Trump sebagai Presiden Amerika Syarikat.

Amerika Syarikat juga akan “melumpuhkan negara-negara yang melanggar perjanjian perdagangan dan membahayakan pekerja-pekerja Amerika.

Menurut kenyataan itu, Trump komited rundingan semula satu lagi perjanjian perdagangan, Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara (NAFTA), yang telah ditandatangani pada tahun 1994 oleh Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico.

“Sudah terlalu lama, rakyat Amerika telah dipaksa untuk menerima tawaran perdagangan yang meletakkan kepentingan dalaman dan elit Washington terhadap pekerja-pekerja yang bekerja keras di negara ini.

“Hasilnya, bandar-bandar kolar biru dan bandar-bandar telah melihat kilang-kilang ditutup dan peluang pekerjaan berpindah ke luar negara, manakala rakyat Amerika menghadapi defisit perdagangan dan asas pembuatan musnah,” katanya.

Menurut kenyataan itu, “perjanjian yang sukar dan adil” ke atas perdagangan boleh digunakan untuk mengembangkan ekonomi Amerika Syarikat dan mengembalikan berjuta-juta pekerjaan ke Amerika.

“Strategi ini bermula dengan menarik balik dari Perkongsian Trans-Pasifik dan membuat tawaran perdagangan baru demi kepentingan pekerja Amerika.”

Jika rakan-rakan NAFTA enggan memberi pekerja-pekerja Amerika perjanjian adil, “Presiden akan memberikan notis hasrat Amerika Syarikat untuk menarik diri daripada NAFTA,” kata kenyataan itu.

TPP, yang Amerika Syarikat menandatangani sebelum ini belum disahkan, telah menjadi tunggak ekonomi utama pentadbiran Obama di rantau Asia Pasifik dalam menghadapi lonjakan pantas ekonomi China.

Kenyataan itu meningkatkan kebimbangan pembatalan TPP akan mengukuhkan lagi ekonomi China di rantau ini dengan mengorbankan Amerika Syarikat.

Trump telah mengkritik amalan perdagangan China dan mengancam untuk mengenakan tarif punitif kepada import negara itu.

Kerajaan China pula berkata, China dan Amerika Syarikat boleh menyelesaikan apa-apa pertikaian perdagangan melalui rundingan, manakala sebuah akhbar berbahasa China memberi amaran bahawa perniagaan Amerika Syarikat boleh menjadi sasaran sebagai tindakan balas dalam mana-mana peperangan perdagangan yang dimulakan oleh Trump.

Trump telah mencetuskan kebimbangan di Jepun dan negara lain di Asia Pasifik dengan penentangannya kepada TPP. – MalaysiaGazette