.

KUALA LUMPUR – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini, menafikan individu bernama Nurul Haq Shahrir sebagai salah seorang kakitangan jabatan itu.

Jurucakap dari Seksyen Komunikasi Korporat Jakim berkata, individu berkenaan tidak pernah dilantik secara rasmi untuk menjadi ‘penyemak penerbitan Islam’ dan juga bukan ;penullis fatwa Jakim’ sebagaimana dilaporkan sebuah portal berita.

Katanya, segala pandangan Nurul Haq melibatkan hukum hakam agama sama sekali tidak mewakili pandangan Jakim.

“Setiap kenyataan media yang mewakili pendirian dan dasar Jakim mesti terlebih dahulu mendapat keizinan rasmi daripada Pengurusan Tertinggi Jakim.

“Perbuatan mengaitkan nama Jakim dalam sebuah laporan yang disiarkan dalam portal berkenaan adalah tidak wajar dan tidak bertanggungjawab,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Semalam, seorang pakar syariah yang mendakwa pernah berkhidmat sebagai penyemak penerbitan Islam dan penulis fatwa Jakim mempertikaikan cadangan Pas mengenakan hukuman lebih berat ke atas pesalah syariah.

Beliau dilaporkan berkata, cadangan Pas itu tidak lebih sebagai produk politik untuk meraih sokongan umat Islam.

Nurul Haq, yang kini sebahagian daripada panel Transformasi Undang-Undang Islam di bawah Majlis Dakwah Negara, menepis dakwaan kononnya cadangan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, atau lebih dikenali sebagai Akta 355, bertujuan menegakkan syiar Islam.

Malah, dakwanya, usul yang dicadangkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu bertentangan dengan Islam dan tidak ada kena mengena dengan syariah.

Menurut jurucakap itu lagi, kenyataan dan pandangan atas nama Nurul Haq yang disiarkan oleh portal berkenaan semalam, sama sekali tidak mewakili pandangan Jakim.

Katanya, Jakim mengingatkan pihak portal berita itu agar lebih berhati-hati dan bertanggungjawab dalam mengeluarkan (melaporkan) sebarang kenyataan. – MalaysiaGazette