Gambar yang dimuatnaik Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong di Facebook.
KUALA LUMPUR – Tindakan pemimpin DAP mengadakan kunjungan hormat ke atas Duta Besar China ke Malaysia, Huang Huikang telah mengundang sindiran termasuk ada yang mengkritik parti itu sebagai “pasukan pusingan-U”.

Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong telah memuatkan gambar dalam akaun Facebook yang menunjukkan pemimpin DAP mengadakan kunjungan hormat ke atas Huikang.

Menurut Chin Tong lagi, perbincangan telah diadakan mengenai isu ekonomi, pendidikan, pertanian, pelancongan, inisiatif One Belt One Road oleh China dan pelaburan di Pulau Pinang.

Selain Chin Tong, pemimpin DAP lain yang menyertai kunjungan ke Kedutaan China termasuk pemangku pengerusi, Tan Kok Wai; naib pengerusi, Teresa Kok dan setiausaha organisasi, Loke Siew Fook.

China Press melaporkan, pengguna Internet bagaimanapun mengingatkan Chin Tong mengenai kenyataan yang pernah dikeluarkannya sendiri selain mengatakan DAP melakukan pusingan-U.

“Hanya apa yang dilakukan DAP adalah betul manakala yang dilakukan Perdana Menteri pula didakwa sebagai membelot negara,” kata pengguna Internet dengan segelintir mendakwa DAP mengamalkan dwi standard.

Tetapi selain kritikan, ada juga pengguna Internet yang melihat pertemuan DAP dengan Duta Besar China itu sebagai saat yang bermakna dan membuka jalan kepada DAP untuk mentadbir negara kelak.

Chin Tong sebelum ini pernah menyatakan bahawa Malaysia perlu berhati-hati dalam menerima kemasukan pelaburan China. – MalaysiaGazette

Comments are closed.