Sebastian Vettel percaya Ferrari sudah bersiap sedia untuk bergelar juara dunia Formula Satu musim ini. - Foto: Daily Mail

ITALI – Sebastian Vettel dan Ferrari kini sudah bersedia sepenuhnya untuk merebut gelaran juara Formula Satu (F1) musim ini.

Vettel memberi reaksi dan harapan pasukan popular itu bersiap sedia untuk bersaing dan mencabar Lewis Hamilton pada musim baru membuka tirai minggu ini di Melbourne, Australia.

Vettel percaya Ferrari sudah bebas dari musim kekalahan yang teruk yang seperti dilalui beberapa tahun yang lalu dan kini dalam posisi terbaik untuk mengembalikan era kegemilangannya.

The Scuderia mengharungi saingan sukar sejak beberapa musim lalu tetapi pemenang Grand Prix sebanyak sembilan kali, Mark Webber berpendapat, Ferrari akan bangkit semula kali ini.

Pasukan Scuderia Italia itu bakal menggegarkan semula dunia F1 yang akan membuka tirai di Melbourne minggu ini.Foto: Daily Mail
Pasukan Scuderia Italia itu bakal menggegarkan semula dunia F1 yang akan membuka tirai di Melbourne minggu ini.Foto: Daily Mail

“Ferrari sudah bersedia untuk bersaing, musim ini akan bermula dan pasukan Italia itu akan kembali untuk menggegarkan dunia F1 sehingga digeruni pasukan utama lain.

“Saya rasa Vettel akan rampas semula gelaran dunia kali ini. Pada musim sebelum ini Lewis Hamilton lebih selesa dengan keretanya. Mercedez lebih dominan untuk musim-musim lalu.

“Ferrari pula mengharungi sesi pra musim yang terbaik dan begitu juga dengan Red Bull yang pernah mendominasi perlumbaan beberapa musim lalu,” katanya.

Webber telah bersama Red Bull selama tujuh tahun sebelum bersara pada tahun 2013 dan membayangkan pasukan lain sukar mencabar Ferrari dan Mercedes kali ini.

“Saya risau dengan Red Bull dan agak sukar untuk memilih antara Ferrari dan Mercedes. Musim ini akan menghiburkan peminat perlumbaan F1,” katanya. – MalaysiaGazette