Najib Razak dan Rosmah Mansor melihat model bangunan Kompleks Pesurujaya Tinggi Malaysia yang baharu. foto Bernama

NEW DELHI – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak  merasmikan Kompleks Suruhanjaya Tinggi Malaysia di sini.

Diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor, Najib menandatangani plak untuk memperingati perasmian kompleks bernilai RM121 juta itu yang siap dibina pada Jun 2015 dalam masa 28 bulan.

Turut hadir ialah Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke India Datuk Hidayat Abdul Hamid, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof dan Duta Khas Malaysia bagi Infrstruktur ke India dan Asia Selatan Datuk Seri S. Samy Vellu.

Kompleks di atas tapak seluas dua hektar dalam enklaf diplomatik di ibu negara India itu dibina oleh Dhaya Maju Infrastructure Asia Sdn Bhd, terdiri daripada empat blok termasuk sebuah pejabat, sebuah dewan serba guna, kediaman pesuruhjaya tinggi dan sebuah 20 unit pangsapuri untuk staf.

Najib berkata Kompleks Suruhanjaya Tinggi itu sebagai salah satu daripada pejabat perwakilan terbaik Malaysia di seberang laut.

Sebelum ini staf Suruhanjaya Tinggi tinggal di luar kedutaan, dan dengan siapnya bangunan baharu ini, pegawai-pegawai daripada agensi Kerajaan Malaysia yang lain seperti Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) juga beroperasi dari sini. – MalaysiaGazette