Dr. S. Subramaniam.

PUTRAJAYA – Seramai 350,000 rakyat tempatan dan warga asing di negara ini telah menjalani ujian saringan untuk mengesan penyakit batuk kering atau tuberkulosis pada tahun ini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Subramaniam berkata, ujian itu melibatkan penduduk di kawasan berisiko tinggi seperti Sabah bermula awal Januari lalu sebagai langkah menyekat penularannya.

Katanya, setiap tahun sebanyak 23,000 kes batuk kering dilaporkan di negara ini, melibatkan golongan warga emas yang turut menghidap penyakit kronik seperti diabetes, dengan daya tahan penyakit yang rendah yang mana kuman tuberkulosis kembali aktif secara semulajadi.

“Kemasukan warga asing secara haram ke negara ini tanpa ujian saringan perubatan yang diwajibkan di negara asal dan juga di sini membawa risiko tinggi yang mana ketika ini mereka adalah penyumbang tibi sebanyak 13 peratus.

“Lebih-lebih lagi, ada pesakit yang lambat atau langsung tidak mendapatkan rawatan atas alasan tidak terdedah dengan penyakit tibi ini menyumbang penularannya,” katanya pada sidang media di sini.

Tambah beliau, bagi mengelak keadaan itu kementeriannya sedang menjalankan saringan perubatan secara agresif dengan menggunakan sinar X terhadap golongan berisiko tinggi.

Menurut Subramaniam, bagi memudahkan ujian saringan sampai kepada golongan sasaran, kementerian itu menyediakan kemudahan gen eX-pert yang berupaya mengesan kesan ‘Drug-Resistant Tibi’ dengan pantas di hospital terpilih di seluruh negara.

Selain itu, kata beliau, pihaknya juga menyediakan bas bergerak yang dilengkapi kemudahan sinar X di Sabah dan Sarawak untuk memudahkan proses saringan terhadap golongan berisiko tinggi batuk kering.

Ditanya mengenai nasib 11 pelajar Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Taiping yang dikesan menghidap batuk kering  sejak Jun lalu, Subramaniam berkata, kesemua pelajar termasuk tiga perempuan diberi rawatan sewajarnya selain 257 pelajar maktab tersebut diberi ujian saringan.

“Kementerian juga sedang menjalankan siasatan berasaskan kes pertama bagaimana pelajar pertama mendapat tibi itu tersebar ke MRSM selain menasihatkan pihak sekolah supaya melakukan sesuatu agar kuman Tibi tidak menular kepada pelajar lain,” katanya lagi.

“Siasatan itu juga merangkumi sama ada kes pertama itu mempunyai hubungan rapat dengan yang lain sebagai menyokong laporan permulaan tibi itu,” katanya sambil menasihati pengurusan sekolah berkenaan menjaga kebersihan persekitaran sebagai langkah menghalang penularan penyakit itu. – MalaysiaGazette