Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) telah menolak tawaran pengantaraan AirAsia dalam satu surat yang dihantar oleh peguam pengendali lapangan terbang itu. 

KUALA LUMPUR – Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) memaklumkan Syarikat Pembinaan Anggerik Sdn. Bhd. (SPASB) masih menuntut pembayaran tambahan sebanyak RM7.59 juta meskipun syarikat berkenaan menangguhkan kerja-kerja menaik taraf di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas.

Pengendali lapangan terbang itu berkata demikian ketika memberi makluman tambahan kepada pertanyaan Bursa Malaysia berhubung tuntutan sebanyak RM43.99 juta kepada MAHB.

SPASB dalam tuntutannya berkata, ia berhak untuk menuntut kerugian dan kerosakan akibat penambahan yang tidak dijangka bahagian berkenaan dalam kerja-kerja pembangunan dan kerja menaik taraf lapangan tersebut.

Tuntutan tambahan itu termasuk buruh tambahan atau kos sub-kontraktor, menyusun kos buruh atau sub-kontraktor, kos kerja lebih masa, kehilangan produktiviti, loji tambahan dan kos peralatan, kos pengawasan tambahan, bahan meningkat dan kos penghantaran bahan dan peningkatan kos keseluruhan.

Secara kolektif, dakwaan itu berjumlah RM20.08 juta.

SPASB berkata, ia berhak untuk menuntut kerugian dan perbelanjaan berpunca daripada keadaan yang membawa kepada kelewatan dalam melaksanakan kerja-kerja berkenaan.

Tambah SPASB, ia berhak untuk menuntut kerugian dari segi caj kewangan ke atas pinjaman daripada institusi kewangan untuk sebahagiannya memenuhi obligasi kewangannya sendiri terhadap pembekal dan sub-kontraktor yang timbul daripada menjalankan kerja-kerja dan diluluskan variasi berfungsi.

Ini menyebabkan tuntutan faedah atau caj kewangan sebanyak RM4.34 juta manakala “tuntutan berpanjangan” berjumlah RM11.99 juta.

MAHB memberi jaminan writ saman itu tidak memberi kesan ketara ke atas operasinya bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2017 dan jumlah anggaran liabiliti atau kerugian yang mungkin ditanggung daripada kes ini adalah RM43.99 juta yang didakwa oleh SPASB.

Minggu lalu, MAHB memaklumkan kepada Bursa Malaysia bahawa SPASB menuntut kerugian daripada pembangunan dan kerja-kerja menaik taraf yang dianugerahkan operator lapangan terbang itu pada tahun 2010 serta pembinaan dan menyiapkan pejabat tapak, pusat bangunan utiliti dan kerja saliran udara yang diperoleh pada tahun 2011. – MalaysiaGazette