WASHINGTON – Amerika Syarikat akan mengharamkan komputer riba daripada kabin pesawat bagi semua penerbangan masuk dan keluar dari negara itu.

Setiausaha Keselamatan Negara, John Kelly berkata, langkah itu adalah usaha untuk menangani ancaman keselamatan.

Dalam temu bual pada “Fox News Sunday,” Kelly berkata, Amerika Syarikat mahu meningkatkan tahap pada keselamatan penerbangan, termasuk mengetatkan barangan yang boleh dibawa.

turun kapal terbang dalam penerbangan, terutamanya jika ia adalah satu carrier Amerika Syarikat, terutamanya jika ia penuh dengan AS rakyat.”

Pada bulan Mac, pihak kerajaan telah mengenakan sekatan ke atas alat-alat elektronik yang besar dalam kabin pesawat terutama melibatkan penerbangan daripada 10 lapangan terbang termasuk dari Emiriah Arab Bersatu, Qatar dan Turki.

Kelly berkata, langkah itu akan menjadi sebahagian daripada usaha keselamatan penerbangan untuk memerangi apa yang dipanggil “satu ancaman canggih yang sebenar.”

Beliau berkata, tiada keputusan yang diputuskan untuk tempoh masa larangan.

“Kami masih mematuhi perisikan dan mereka dalam proses mengenal pasti tetapi kita akan meningkatkan tahap keselamatan penerbangan jauh lebih baik berbanding sekarang.”

Sementara itu, syarikat penerbangan bimbang larangan berkenaan boleh menjejaskan permintaan pelanggan.

Tetapi, pada masa sama tidak seorang pun mahu kejadian yang tidak diingini berlaku di atas pesawat.

“Apa sahaja yang keluar (arahan), kami akan patuhi,” kata Oscar Munoz, Ketua Pegawai Eksekutif United Airlines pada mesyuarat tahunan syarikat itu minggu lepas. – MalaysiaGazette