SEOUL – Korea Utara dipercayai membedil peluru berpandu balistik jarak dekat yang mendarat di luar pantai timur, menurut tentera Korea Selatan.

Ia adalah siri ujian peluru berpandu dalam menentang tekanan dan ancaman akibat daripada sekatan dunia.

Pelancaran itu segera dilaporkan kepada Presiden Korea Selatan Moon Jae-in, yang telah memanggil mesyuarat Majlis Keselamatan Negara di 7.30 pagi, Pejabat Korea Selatan kata Ketua Turus Bersama dalam satu kenyataan.

Peluru berpandu itu dipercayai balistik kelas Scud dan dibedil sejauh 450 kilometer.

Korea Utara mempunyai stok peluru berpandu yang besar, asalnya dibangunkan oleh Kesatuan Soviet.

Versi peluru berpandu yang diubah suai boleh dilepaskan sejauh 1,000 kilometer.

Kali terakhir Korea Utara melakukan ujian peluru berpandu balistik pada 21 Mei lalu di luar pantai timur dan semalam negara itu telah menguji sistem baharu senjata anti-pesawat yang diselia oleh Kim Jong Un.

Pyongyang telah menjalankan berpuluh-puluh ujian peluru berpandu dan dua ujian bom nuklear sejak awal tahun 2016.

Bagaimanapun, Korea Utara mempertahankan diri dengan menyatakan program itu bagi menangani tindakan pencerobohan Amerika Syarikat.

White House berkata Presiden Donald Trump telah diberi taklimat mengenai pelancaran itu.

Tentera Amerika Syarikat berkata, senjata itu dikesan seperti peluru berpandu balistik jarak dekat yang dilakukan selama enam minit dan diberi penilaian tidak menjadi ancaman kepada Amerika Utara.

Jepun membuat bantahan terhadap pelancaran peluru berpandu terbaru Korea Utara yang kelihatan telah mendarat di zon ekonomi eksklusif Jepun, kata Ketua Setiausaha Kabinet Yoshihide Suga.

“Pelancaran peluru berpandu balistik Korea Utara adalah sangat bermasalah dari perspektif keselamatan perkapalan dan lalu lintas udara, jelas melanggar resolusi Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu,” Suga kepada pemberita dalam ucapan di televisyen.

Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe berikrar akan bertindak bersama-sama dengan negara-negara lain untuk menghalang provokasi berulang Pyongyang. – MalaysiaGazette