KUALA LUMPUR – Pihak berkuasa Monetari Singapura (MAS) telah selesai melakukan semakan dua tahun ke atas bank-bank yang terlibat dengan transaksi 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sehingga kini.

MAS berkata, ia telah mengenakan penalti kewangan terhadap Credit Suisse dan United Overseas Bank (UOB) serta perintah larangan (PO) dikeluarkan terhadap tiga individu.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman webnya, MAS berkata, ia juga telah mengeluarkan notis niat untuk mengenakan tindakan kawal selia yang sama terhadap tiga yang lain itu.

MAS telah melengkapkan siri pemeriksaan bank yang ada kaitan dengan aliran dana 1MDB sehingga kini.

Tindakan kawal selia terhadap Credit Suisse dan UOB

Pemeriksaan terbaru terhadap Credit Suisse dan UOB mendedahkan beberapa pelanggaran anti pengubahan wang haram keperluan (AML) dan kecuaian kawalan. Ini termasuk kelemahan dalam menjalankan due diligence ke atas pelanggan dan penelitian yang tidak mencukupi urus niaga dan aktiviti pelanggan.

MAS bagaimanapun tidak mengesan kelemahan kawalan berleluasa dalam bank-bank ini.

MAS telah mengenakan penalti kewangan ke atas Credit Suisse dan UOB berjumlah S$ 0.7 juta dan S$0.9 juta kerana melanggar Notis MAS 626 – Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Menentang Pembiayaan Keganasan.

Ia telah mengarahkan bank-bank tersebut melantik pihak bebas untuk menilai dan mengesahkan kepada MAS bahawa langkah-langkah pembetulan telah dilaksanakan dengan berkesan.

Selain itu, MAS juga telah mengarahkan pengurusan Credit Suisse dan UOB mengambil tindakan disiplin, yang mana sesuai, terhadap kakitangan yang tidak bertanggungjawab.

Bank-bank sedang mengambil langkah-langkah untuk menangani kelemahan yang dikenal pasti dan mengukuhkan kawalan AML mereka.

Perintah Larangan terhadap pekerja bank disabitkan

Lanjutan daripada pengumuman PO pada 13 Mac 2017, MAS telah mengeluarkan arahan itu kepada Jens Fred Sturzenegger dan Yak Yew Chee serta 15 tahun PO terhadap Seah Mei Ying (1) berkuat kuasa dari 29 Mei 2017.

Sturzenegger adalah pengurus cawangan Falcon Private Bank Ltd, cawangan Singapura (Falcon Bank), manakala Mr Yak dan Seah adalah pekerja BSI Bank Limited (BSI Bank).

Sturzenegger telah disabitkan atas jenayah kewangan termasuk memberikan maklumat palsu kepada pihak berkuasa dalam usaha untuk menutup hubungan Falcon Bank dengan Low Taek Jho. Mr Yak.

Seah pula disabitkan atas pelbagai pertuduhan gagal melaporkan urus niaga mencurigakan dan memalsukan surat rujukan di BSI Bank bagi pihak Low.

Ketiga-tiga individu adalah dilarang daripada (i) memberikan apa-apa rundingan khidmat kewangan pasaran modal dan (ii) mengambil bahagian dalam pengurusan, yang bertindak sebagai seorang pengarah, atau menjadi pemegang saham utama mana-mana modal perkhidmatan pasaran atau firma penasihat kewangan di Singapura.

Pesanan Larangan terhadap Kelvin Ang dan pegawai NRA Capital Pte Ltd

MAS telah menyampaikan notis mengenai niat untuk mengeluarkan PO terhadap Ang Keng Wee Kelvin (2), bekas wakil Maybank Kim Eng Securities Pte Ltd (MKES). MAS juga menyampaikan notis mengenai niatnya untuk mengeluarkan PO terhadap Ketua Pegawai Eksekutif NRA Capital Pte Ltd (NRA), Kevin Scully dan bekas Ketua Penyelidikan, Lee Chee Waiy (3).

Melalui pengenalan Ang, NRA telah dilantik untuk melaksanakan penilaian PetroSaudi Oil Services Limited (PSOSL) (4). Pada 24 Mei 2017, Ang telah disabitkan atas kesalahan di bawah Akta Pencegahan Rasuah dengan merasuah Lee sebanyak S$3,000 untuk mempercepatkan penyediaan laporan penilaian pada PSOSL.

Lee adalah individu utama di NRA terlibat dalam penilaian. Selain daripada menerima rasuah, beliau juga didapati telah menggunakan kaedah dan andaian yang tidak sesuai dalam penilaian PSOSL.

Sebagai Ketua Pegawai Eksekutif NRA, Scully telah gagal untuk memastikan penganalisisnya, Lee, telah menjalankan penjagaan, pertimbangan dan objektiviti dalam penilaian PSOSL.

PO yang dicadangkan akan melarang:

(A) Ang, untuk tempoh 6 tahun, dari (i) memberikan apa-apa pasaran modal dan khidmat nasihat kewangan; dan (ii) mengambil bahagian dalam pengurusan, yang bertindak sebagai seorang pengarah, atau menjadi pemegang saham utama mana-mana perkhidmatan pasaran modal dan firma penasihat kewangan di Singapura.

B)Lee dan Scully, untuk tempoh 6 dan 3 tahun masing-masing, dari (i) menyediakan apa-apa perkhidmatan nasihat kewangan; dan (ii) mengambil bahagian dalam pengurusan, yang bertindak sebagai seorang pengarah, atau menjadi pemegang saham utama mana-mana firma penasihat kewangan di Singapura.

Penyeliaan MAS menyemak institusi kewangan (institusi kewangan) yang terlibat dalam aliran berkaitan 1MDB adalah secara menyeluruh. Kajian semula ini termasuk pemeriksaan terperinci, pemeriksaan di luar tapak dan analisis maklumat yang diperolehi daripada institusi kewangan dan pengawal selia asing dan berhampiran penyelarasan dengan Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Hal Ehwal Komersial.

Semakan mendedahkan satu web urus niaga kompleks yang melibatkan banyak syarikat-syarikat shell dan individu yang beroperasi di pelbagai negara, termasuk Amerika Syarikat, Switzerland, Hong Kong, Luxembourg dan Malaysia.

Agensi-agensi Singapura memberi makluum balas segera kepada permintaan untuk maklumat atau bantuan daripada penguatkuasaan undang-undang di luar negara dan pihak berkuasa.

Sebagai balasan, Singapura menyerahkan permintaan yang sama untuk, dan menerima maklumat penting daripada banyak negara.

Kemajuan baik yang dicapai sehingga kini tidak akan dapat dicapai tanpa kerjasama antarabangsa. Siasatan masih berterusan dalam banyak bidang kuasa dan Singapura akan terus memberi bantuan yang diperlukan.

Hasil daripada semakan itu, MAS telah menutup BSI Bank dan Falcon Bank, disebabkan kegagalan dalam kawalan AML dan salah laku oleh pihak pengurusan kanan.

Penalti kewangan sebanyak S$ 29.1 juta secara agregat telah dikenakan ke atas lapan bank (BSI Bank, Falcon Bank, DBS, UBS AG, Standard Chartered Bank, Coutts, Credit Suisse dan UOB) untuk pelbagai pelanggaran keperluan AML.

PO dari tempoh 10 tahun hingga seumur hidup telah dikeluarkan terhadap empat bekas pekerja institusi kewangan terbabit dalam urus niaga tersebut.

MAS telah mengenakan PO terhadap tiga lagi kakitangan dan bekas kakitangan antara 3 hingga 6 tahun.

Kesimpulan

Pengarah Urusan MAS, Ravi Menon berkata, ulasan panjang semakan berkaitan 1MDB selama dua tahun memberi pengajaran penting untuk MAS dan institusi kewangan di Singapura.

MAS telah meningkatkan pengawasan AML dan tindakan penguatkuasaan yang diambil belum pernah terjadi sebelumnya terhadap institusi dan individu yang tidak bertanggungjawab.

“Institusi kewangan telah meningkat kesedaran risiko dan mengukuhkan kawalan AML mereka. Industri kewangan kita adalah dalam kedudukan yang lebih baik hari ini daripada ia ketika berlaku penyalahgunaan berpunca daripada aliran berkaitan 1MDB.

“Langkah untuk memelihara pusat kewangan kita agar tidak dicemari ketika ia berkembang dalam saiz dan saling berkaitan adalah sentiasa berwaspada,” ujar nya. – MalaysiaGazette