Liow Tiong Lai

KUALA LUMPUR – Laporan akhir kemalangan melibatkan pesawat helikopter AS350 Eurocopter (RP-C6828) berhampiran Sungai Batang Lupar setahun lalu berpunca daripada ketidakupayaan juruterbang menggunakan semua maklumat yang ada dalam membuat keputusan yang betul.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, juruterbang berkenaan tidak mampu menilai keadaan persekitaran dengan baik menyebabkan helikopter berkenaan terdedah kepada kekeliruan dan terbang di paras ketinggian yang rendah dalam keadaan cuaca buruk dengan penglihatan yang terhad.

“Bagaimanapun objektif utama penyiasatan kemalangan ini adalah untuk mengelakkan kemalangan dan kejadian yang sama berulang pada masa akan datang dan bukan untuk tujuan meletakkan kesalahan atau liabiliti (kepada mana-mana individu).

“Laporan ini mengandungi maklumat fakta, analisis dan kesimpulan kepada penemuan dan sebab kemungkinan kemalangan. Ini termasuk maklumat pesawat, komunikasi, perakam penerbangan, bangkai dan maklumat kesan serta maklumat meteorologi,” kata Tiong Lai dalam satu kenyataan hari ini.

Laporan berkenaan disediakan oleh Kementerian Biro Siasatan Kemalangan Udara Pengangkutan yang bertanggungjawab dalam kemalangan udara dan penyiasatan kes berkenaan.

Siasatan dilakukan oleh pasukan siasatan terdiri daripada enam ahli diketuai oleh Kapten Datuk Yahya Abdul Rahman, sebagai Penyiasat-In-Charge, dibantu oleh BEA, Perancis dan Lembaga Penyiasatan dan Siasatan Kemalangan Pesawat, Filipina.

Laporan akhir itu juga telah dimuat naik ke laman web Kementerian Pengangkutan di www.mot.gov.my sejak pukul 3 petang tadi dan telah dimaklumkan kepada waris berhubung penemuan dan analisis laporan tersebut.

Pada 5 Mei tahun lepas pesawat malang itu terhempas di Batang Lupar dengan mengorbankan enam orang termasuk juruterbang warga Filipina, Kapten Rudolf Rex Ragas, Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Tan Sri Noriah Kasnon dan Anggota Parlimen Kuala Kangsar Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad.

Sementara itu, menurut Tiong Lai, pasukan penyiasat juga telah menggariskan beberapa cadangan keselamatan utama untuk memastikan keselamatan dan keselamatan operasi helikopter pada masa akan datang.

“Mencadangkan Malaysia dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Filipina memastikan VFR operasi juruterbang mempunyai pengetahuan yang mencukupi mengenai proses membuat keputusan apabila terbang dalam cuaca marginal atau di sekitar kawasan ribut petir.

“Pengawal Trafik Udara, Jabatan Penerbangan Awam perlu mematuhi semua prosedur yang berkaitan dengan bertindak balas kepada kecemasan sebagaimana prosedur di dalam Manual Air Traffic Services, terutamanya mengenai masa yang sesuai kepada pengisytiharan setiap fasa kecemasan supaya agensi SAR lain dapat bertindak balas sewajarnya,” katanya.

Tambah beliau, juruterbang helikopter asing yang terbang di Malaysia perlu mengetahui dan terdedah dengan persekitaran tempatan serta corak cuaca sebelum dibenarkan terbang.

Malah mereka disyorkan terbang di bawah pengawasan selama 10 jam sebelum terbang sendiri. – MalaysiaGazette