Tertuduh membuat pengakuan itu setelah kertas pertuduhan ke atasnya dibacakan di hadapan Majistret Noorasyikin Sahat.
Gambar hiasan

BELGIUM – Lapan puteri dari Emiriah Arab Bersatu (UAE ) disabitkan dengan pertuduhan pemerdagangan manusia dan memberi layanan buruk kepada kakitangan mereka oleh mahkamah Brussels.

Kesemua mereka dikenakan penjara 15 bulan yang masih digantung dan diperintahkan membayar €165,000 (£145,000; AS$ 85,000).

Mereka dituduh memiliki lebih daripada 20 orang kakitangan yang dibawa bersama mereka pada lawatan 2008.

Tetapi mereka dibebaskan daripada pertuduhan tidak berperikemanusiaan yang serius.

Kesemua puteri UAE itu telah menafikan semua pertuduhan yang dikenakan.

Sheikha Hamda al-Nahyan dan tujuh anak perempuannya tidak menghadiri perbicaraan itu dan aktivis hak asasi manusia mengatakan tidak mungkin UAE akan mengekstradisi mereka sekiranya puteri-puteri itu dipenjarakan.

Kes itu berlaku apabila seorang hamba melarikan diri dari hotel, yang mana para puteri telah menyewa suite mewah.

Kakitangan mereka mendakwa telah dipaksa untuk bekerja selama 24 jam, tidur di atas lantai dan bekerja tanpa cuti serta dilarang meninggal hotel tersebut.

Kakitangan itu juga dipaksa makan baki makanan puteri-puteri berkenaan.

Kes itu mengambil masa sembilan tahun untuk diteruskan, sebahagiannya disebabkan oleh cabaran undang-undang terhadap prosiding oleh pihak pembelaan.

Myria, kumpulan hak asasi Belgia yang membantu membawa kes itu ke mahkamah, menyifatkan kes itu sebagai “satu langkah penting dalam memerangi perdagangan manusia, yang tidak boleh dihukum”. – MalaysiaGazette