Temubual bersama atuk kepada suspek yang juga cucunya, Amrun Baksu, 55, di tasik berhampiran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah Jalan Datuk Keramat, Selangor. foto IQBAL BASRI, 17 SEPTEMBER 2017

KERAMAT – Seorang datuk kepada salah seorang daripada tujuh suspek yang ditangkap polis dalam kes bakar Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah terkejut dan sebak apabila mendapat tahu cucunya terlibat dalam kes tersebut.

Cucunya yang berusia 15 tahun ditangkap polis semalam selepas disyaki terlibat dalam kes kebakaran mengorbankan 23 nyawa itu.

Amrun Baksu, 55, yang bekerja sebagai penjaga tandas di tasik yang terletak di belakang pusat tahfiz yang dibakar itu berkata, cucunya itu seorang yang baik tapi disebabkan oleh pengaruh kawan-kawan menyebabkannya terjebak dalam gejala sosial.

“Itu anak (cucu) dia memang baik tapi disebabkan pengaruh kawan (masalah sosial).

“Kawan dia terlalu kuat (pengaruh),” katanya semasa ditemui MalaysiaGazette.

Wartawan menunjukkan gambar suspek yang juga cucunya, Amrun dilihat sedih dan terkedu sebaik melihat gambar yang dikeluarkan oleh polis semalam.

Cucunya itu tidak bersekolah, ibu bapanya sudah bercerai dan menghabiskan banyak masa melepak dengan kawan-kawan.

Menurut beliau, emak suspek bekerja sebagai pencuci.

Terdahulu, seorang pengawal keselamatan yang ditemui memberitahu salah seorang suspek mempunyai datuk yang bekerja sebagai penjaga tandas.

Polis semalam mengesahkan Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah yang terbakar awal pagi Khamis lalu berpunca daripada tindakan khianat susulan tangkapan ketujuh-tujuh suspek.

Ketujuh-tujuh yang ditangkap telah dibawa ke mahkamah dan direman selama tujuh hari dari 16 hingga 22 September.

Hasil ujian air kencing menunjukkan enam daripada suspek positif ganja dan dipercayai khayal semasa melakukan perbuatan tersebut. – MalaysiaGazette

5 Komen

  1. ini budak kàlau dibiarkan dia naik daun bolih jadi dia akan jadi ketua pèngganaš dikawasan nya dizàmàn nya . . datuk dia kata budak bàik memanglah bètul . ℉irun dulu pun baik màša dià maših bayi

Comments are closed.