Tun Sankaran Dandai diumumkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1439H/2017M,

KUALA LUMPUR – Tun Sankaran Dandai diumumkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1439H/2017M, di sini, hari ini.

Bekas Yang di-Pertua Sabah itu menerima hadiah wang tunai RM100,000, pingat serta sijil penghargaan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sambil diiringi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Sankaran, 87, dalam ucapannya, melahirkan rasa terharu dan syukur apabila diberi penghormatan oleh kerajaan.

“Anugerah ini merupakan pengiktirafan besar bukan untuk saya tetapi seluruh umat Islam di Sabah dan juga pertubuhan-pertubuhan Islam di sana.

“Anugerah ini juga akan mendorong saya untuk terus membuat kebajikan pada usia sebegini.

“Pada masa sama, anugerah ini boleh jadi ikatan bibit kasih sayang antara umat Islam di Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak,” kata anak kelahiran Semporna itu.

Sankaran yang pernah menjadi Yang di-Pertua Sabah pada tahun 1995 hingga 2002 kini merupakan Yang di-Pertua Pertubuhan Islam Seluruh Sabah dan Pengasas Yayasan Tun Sankaran Dandai (SABDI).

Antara sumbangan bapa kepada tujuh orang anak itu dalam memartabatkan syiar Islam apabila menjadi Pengasas Rancangan Pulau Semporna, Mentaritip Pegagau dan Lihak-Lihak selain Pengasas Pondok Remaja Inabah Kamal (PRIK) di Semporna yang dibiayai sepenuhnya oleh SABDI.

Sementara itu, majlis sambutan yang diadakan di Masjid Wilayah Persekutuan turut dihadiri isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor. – MalaysiaGazette