KUALA LUMPUR – MIDF Research menjangkakan Malaysia merekodkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 5.8 peratus pada tahun 2017.

“Berdasarkan pembangunan dan petunjuk semasa, kami optimistik bahawa ekonomi Malaysia berkembang sebanyak 5.8 peratus tahun ini memandangkan prestasi ekonomi domestik dan global yang meningkat,” kata firma itu dalam nota penyelidikannya.

Di samping itu, pasaran buruh yang stabil, pertumbuhan gaji berterusan dan inflasi yang sederhana akan menyokong dan merangsang ekonomi domestik.

Bagaimanapun, melangkah ke hadapan, MIDF Research menjangka prestasi ekonomi pada suku keempat 2017 berkembang pada kadar yang lebih perlahan.

Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini mengumumkan ekonomi Malaysia berkembang pada kadar 6.2 peratus pada suku ketiga tahun ini berbanding 4.3 peratus pada suku yang sama tahun lepas.

Prestasi itu didorong oleh permintaan dalam negeri, terutama perbelanjaan sektor swasta.

Dari segi penawaran, peningkatan adalah menyeluruh, merentasi semua sektor, kata Bank Pusat itu dalam satu kenyataan.

Malaysia mencatat pertumbuhan KDNK sebanyak 5.8 peratus pada suku kedua dan 5.6 peratus pada suku pertama.

Berdasarkan prestasi yang kukuh pada suku ketiga, BNM berkata, ekonomi berada pada kedudukan yang baik untuk meningkat lebih tinggi kepada unjuran rasmi antara 5.2 hingga 5.7 peratus pada 2017, disokong oleh permintaan domestik.

Mengulas prestasi itu, MIDF Research berkata, pertumbuhan KDNK suku ketiga itu mengatasi jangkaan pasaran sebanyak 5.7 peratus tahun ke tahun.

Ini adalah kali pertama sejak suku kedua 2014 pertumbuhan KDNK suku tahunan dicapai melebihi 6.0 peratus,

Penggunaan swasta dan jumlah pelaburan masing-masing menyumbang 3.9 peratus dan 1.7 peratus kepada pertumbuhan kukuh pada suku tersebut.

Dari segi bekalan, sektor perkhidmatan dan perkilangan menyumbang dengan ketara sebanyak 3.6 peratus dan 1.6 peratus.

“Kami berpendapat momentum optimis dalam pertumbuhan KDNK adalah sejajar dengan persembahan mantap pengeluaran perindustrian, jualan pembuatan, perdagangan pengedaran dan perdagangan luar semasa suku ketiga.

“Mengurangkan tekanan inflasi, menguatkan permintaan dalam negeri dan luaran yang teguh permintaan adalah penambat utama yang memacu prestasi KDNK pada suku ketiga 2017,” kata firma penyelidikan itu. – MalaysiaGazette