KUALA LUMPUR – Perodua menyasarkan jualan model Myvi terbaharu sebanyak 6,000 buah setiap bulan.

Model itu telah mendapat 5,000 tempahan sebelum ia dilancarkan secara rasmi.

Ditawarkan pada harga RM44,300 hingga RM55,300, Myvi baharu itu kini boleh dilihat di semua bilik pamerannya di seluruh negara.

Menampilkan teknologi moden, reka bentuk gaya muda, ruang yang versatile dan memiliki kepintaran keselamatan, Myvi baharu ini bakal mewarisi kejayaan generasi Myvi yang menjadi kereta jualan terbaik selama sembilan tahun.

“Model baharu ini menampilkan teknologi yang sebelum ini hanya tersedia kepada kereta premium.

“Myvi ini juga menetapkan penanda aras dari segi kualiti, reka bentuk dan penawaran keseluruhan untuk model masa hadapan kami,” kata Presiden dan Ketua Perodua Pegawai Eksekutif, Datuk Aminar Rashid Salleh.

Antara ciri utama Myvi ini termasuk bantuan keselamatan tambahan yang mempunyai 4 fungsi utama iaitu sistem amaran pra-pelanggaran, brek pra-pelanggaran.

Ruang dalaman Myvi baharu

Amaran pra-pelanggaran amaran kepada pemandu bahawa perlanggaran berlaku. Pra-Perlanggaran, amaran pelepasan hadapan dan kawalan pedal tanpa fungsi.

Aminar berkata, ciri-ciri itu adalah pertama yang ditawarkan bagi segmen kereta tersebut.

Myvi turut menawarkan penggunaan bahan api yang ekonomi antara 20.1 dan 21.1 km/l, secara purata menjadikan ia 32 peratus lebih cekap berbanding model-model sebelumnya.

Model Myvi setinggi 205 mm panjang, 30 mm lebih rendah dan 70 mm lebih luas, dengan 60 mm lebih panjang daripada generasi dahulu, sekali gus menawarkan lebih banyak ruang di dalamnya.

Rekaan bentuk belakang Myvi baharu

Semua varian Myvi mendapat ABS dengan Pengagihan daya brek elektronik (EBD) dan kawalan kestabilan kenderaan (VSC).

Model Myvi dengan enjin 1.5cc didatangkan dengan enam beg udara dan empat beg udara untuk 1.3cc.

Ia juga menawarkan enam warna iaitu Ivory White, Glittering Silver, Mystical Purple, Lava Red, Peppermint Green (warna baharu bagi varian 1.3 sahaja) dan Granite Grey (warna baharu untuk 1.5). – MalaysiaGazette