SHAH ALAM, 3 Dis -- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyampaikan ucapan perasmian pada majlis Persidangan Mahasiswa Nasional 2017 (PEMANAS 5.0) Dan Pelancaran Alumni PEMANAS di Dewan Agung Tuanku Canselor, Universiti Teknologi Mara (UiTM) hari ini. -- fotoBERNAMA (2017) HAK CIPTA TERPELIHARA

SHAH ALAM – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata sejak memegang tampuk kepimpinan negara, beliau mengamalkan dasar keterbukaan untuk generasi muda khususnya golongan mahasiswa bagi membolehkan mereka mengambil bahagian dalam pembangunan negara.

Beliau berkata sebagai bukti, kerajaan Persekutuan pimpinannya telah meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti bagi membolehkan generasi muda bebas berfikir dan menyuarakan pendapat masing-masing walaupun agak kritikal.

“Dengan dasar rancangan hala tuju yang dibawa oleh kerajaan pimpinan UMNO, generasi muda khususnya mahasiswa diberi peluang seluasnya untuk berdialog.

“Mereka boleh tanya soalan tanpa sekatan sehingga ada menteri-menteri berpeluh nak jawab,” kata Najib yang juga Presiden UMNO ketika berucap merasmikan Persidangan Kepemimpinan Mahasiswa Nasional Kelima (PEMANAS 5.0) 2017 di Dewan Agung Tuanku Canselor, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini, malam ini.

Turut hadir Menteri Pertahanan yang juga Naib Presiden UMNO Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang juga Anggota Majlis Tertinggi UMNO Tan Sri Noh Omar, Pengerusi Biro Pendidikan UMNO Prof Dr Tan Sri Ibrahim Abu Shah serta Pengarah Pemanas Mohd Shahar Abdullah.

PEMANAS 5.0, yang bertemakan ‘Mahasiswa Arkitek Malaysia Alaf Baru’, dianjurkan Biro Pendidikan UMNO.

Seramai 350 orang menyertai persidangan itu yang bermula pada 29 Nov lepas sebagai Pra Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2017.

Najib berkata kerajaan Persekutuan mengamalkan dasar keterbukaan untuk golongan muda itu kerana mahu menyediakan pemimpin pelapis negara pada masa datang.

“Kami memahami bahawa generasi hari ini adalah kesinambungan dan kerajaan yang ada pada hari ini menyediakan landasan untuk anda bawa negara kita ke mercu kejayaan.

“Kita sediakan platform ini…kita sediakan Parlimen Belia untuk belia berbahas, kita sediakan program latihan amali dengan kerajaaan. Satu daripada tanggungjawab pemimpin mestilah sediakan barisan kepimpinan akan datang,” kata beliau.

Dalam pada itu, perdana menteri berharap generasi muda khususnya mahasiswa akan bersama-sama dengan kerajaan Persekutuan dan tidak mengikut jejak bekas pemimpin tertentu dan pembangkang yang ingin meruntuhkan apa yang telah dibina UMNO serta Barisan Nasional (BN) selama ini.

Beliau berkata sebagai parti yang memerintah, UMNO dan BN boleh terus membawa negara menuju ke mercu kecemerlangan.- BERNAMA