Home Ekonomi AirAsia syarikat penerbangan tambang rendah terbaik dunia

AirAsia syarikat penerbangan tambang rendah terbaik dunia

Pengerusi Eksekutif AirAsia Berhad, Datuk Kamarudin Meranun; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes (empat dari kanan) bersama trofi-trofi yang dimenangi. foto AirAsia

KUALA LUMPUR – AirAsia telah dinobatkan sebagai Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terbaik Dunia dalam Anugerah Pengembaraan Dunia (WTA) untuk tahun kelima berturut-turut.

AirAsia mengungguli kategori tersebut setelah menerima undian tertinggi daripada para pemain industri profesional dari seluruh dunia, menewaskan Southwest Airlines, JetBlue, Ryanair, easyJet, Jetstar Airways, Norwegian Air, West Air, flydubai, Air Arabia, flynas, kulula, Mangga dan fastjet.

Syarikat penerbangan tambang rendah terbesar di Asia berdasarkan jumlah penumpang itu juga memenangi pertama bagi Anugerah Peneraju Kru Kabin Dunia, mengatasi 13 syarikat penerbangan yang lain.

Kemenangan itu mengiringi kejayaan AirAsia pada awal tahun ini apabila ia memperoleh anugerah Krew Kabin Penerbangan Berperingkat Kos Rendah yang pertama di Asia dan pada tahun 2015, ketika ia menjadi syarikat penerbangan kos rendah pertama memenangi Krew Kabin Utama Asia mengatasi perkhidmatan penuh syarikat penerbangan seperti Singapore Airlines, Korean Air dan Cathay Pacific.

Anugerah Pengembaraan Dunia merupakan salah satu anugerah yang paling berprestij, komprehensif dan diiktiraf oleh industri global dan pelancongan. – MalaysiaGazette