Jabatan Negara Amerika Syarikat

WASHINGTON – Polisi Amerika Syarikat terhadap Korea Utara tidak pernah berubah, menurut Jabatan Negara.

Kenyataan itu dibuat selepas Setiausaha Negara, Rex Tillerson berkata Washington bersedia untuk berunding tanpa prasyarat.

Ulasan yang dibuat oleh Tillerson itu telah diterjemahkan oleh beberapa pakar sebagai perubahan pendirian Amerika Syarikat.

Tillerson dalam satu forum semalam berkata, tempoh tenang perlu diwujudkan dalam ujian nuklear dan balistik Pyongyang sebelum rundingan dapat dimulakan.

Beliau juga berkata, perbincangan boleh bermula “tanpa prasyarat”, termasuk tanpa pengesahan bahawa rejim Kim Jong-Un akan meninggalkan program nuklearnya.

“Setiausaha Negara (Tillerson) tidak mewujudkan dasar baru, dasar kami tetap sama seperti yang berlaku.

“Kami tetap terbuka untuk berdialog apabila Korea Utara bersedia melakukan dialog mengenai pendamaian penampan nuklear di Zon Semenanjung Korea,” kata jurucakap Jabatan Negara, Heather Nauert pada Rabu.

Penasihat Keselamatan Kebangsaan Donald Trump, H R McMaster juga berkata, Rabu penampan nuklear adalah “satu-satunya objektif di Korea Utara”.

“Perbincangan dengan Korea Utara tidak akan berakhir pada diri mereka sendiri,” katanya ketika persidangan anjuran Institut penyelidikan Yayasan Jamestown di Washington. – MalaysiaGazette