Jim Mattis

WASHINGTON – Setiausaha Pertahanan berkata, Amerika Syarikat menghadapi “ancaman yang semakin meningkat” dari China dan Rusia sambil memberi amaran bahawa kelebihan tentera negara itu telah terhakis sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Jim Mattis membuat kenyataan itu ketika melancarkan visi masa depan Pentagon dengan terperinci dalam sebuah dokumen yang disebut strategi pertahanan nasional.

“Kami menghadapi ancaman yang semakin meningkat daripada kuasa yang berbeza antara China dan Rusia, negara-negara yang berusaha mewujudkan dunia yang konsisten dengan model autoritarian mereka.

“Tentera kita masih kukuh, namun kelebihan daya saing kami telah terhakis di setiap bidang peperangan – udara, darat, laut, ruang dan ruang siber – dan terus menghancurkan,” kata Mattis.

Presiden Donald Trump dan pentadbirannya bimbang pasukan tentera Amerika Syarikat yang besar merasakan kesan kekurangan bajet dan ketidakcekapan dan memerlukan keupayaan penuh untuk mengembalikan semula kekuatan yang ideal.

Sebagai sebahagian besar visi itu, pelan tindakan Pentagon mahu meningkatkan saiz tentera, memperbaiki kesediaannya dan bekerja dengan sekutunya – beroperasi di beberapa rantau termasuk di Eropah, Timur Tengah dan Asia.

“Strategi ini menetapkan matlamat untuk meneruskan perubahan segera pada skala yang signifikan.

“Kita mesti menggunakan pendekatan kreatif, membuat pelaburan yang mampan dan disiplin dalam pelaksanaan pasukan bersama untuk kita bersaing, menghalang dan menang dalam persekitaran keselamatan yang semakin kompleks ini,” kata Mattis.

Pengumuman ini mencetuskan tindak balas daripada Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov, yang menyifatkan strategi baru Amerika Syarikat itu sebagai “konfrontatif.”

“Adalah dikesali bahawa bukannya mempunyai dialog biasa, dan bukannya menggunakan dasar undang-undang antarabangsa, Amerika Syarikat sememangnya berusaha untuk membuktikan kepimpinannya melalui strategi dan konsep konfrontatif itu,” kata Lavrov pada sidang akhbar di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Elbridge Colby, Timbalan Penolong Setiausaha Pertahanan untuk strategi dan pembangunan pasukan, memberitahu, strategi Mattis berusaha untuk menangani “hakisan” kelebihan ketenteraan Amerika.

“Apa yang diiktiraf ialah China dan Rusia khususnya telah bekerja keras selama beberapa tahun untuk membangunkan keupayaan tentera mereka untuk mencabar kelebihan ketenteraan kami,” katanya. – MalaysiaGazette