WASHINGTON – Kerajaan Amerika Syarikat menutup pentadbiran Persekutuan selepas Senat tidak bersetuju dengan bajet baru.

Meskipun pada akhir mesyuarat, Republikan dan Demokrat masih gagal bersepakat dalam beberapa perkara untuk dana kerajaan sehingga 16 Februari tidak menerima 60 undi seperti yang diperuntukan.

Ini kali pertama penutupan pentadbiran berlaku apabila parti yang sama – Republikan mengawal Kongres dan White House.

Kali terakhir pentadbiran Amerika Syarikat ditutup pada tahun 2013, selama 16 hari dan pegawai kerajaan diarah bercuti.

Sebagai tindak balas, White House menuduh Demokrat menjadikan rakyat sebagai “rakyat yang sah sebagai tebusan dengan tindakan melulu”.

“Mereka meletakkan politik melebihi keselamatan negara, keluarga tentera, kanak-kanak yang lemah dan kemampuan negara kita untuk berkhidmat kepada semua orang,” kata jurucakap Sarah Sanders.

Tetapi, pemimpin Senat Demokratik, Chuck Schumer berkata, Presiden Trump ‘tidak menekan partinya dalam Kongres’ untuk menerima cadangan tersebut.

Tidak jelas bagaimana cara pengundian akan berlaku memandangkan pendekatan tarikh akhir tengah malam dengan dengan Parti Republik dan Demokrat memecahkan isu-isu utama.

Dewan Perwakilan mengundi 230-197 pada malam Khamis untuk melanjutkan dana hingga bulan depan, tetapi langkah itu gagal melepasi Senat dengan margin 50-49.

Lima orang Republikan mengundi menentang rang undang-undang manakala lima Demokrat memecah kedudukan untuk menyokongnya.

Kebanyakan pejabat kerajaan akan ditutup memandangkan keperluan undang-undang persekutuan untuk tutup jika Kongres tidak memberi peruntukan dana kepadanya.

Taman-taman negara dan monumen juga berisiko untuk ditutup.

Tetapi perkhidmatan penting masih beroperasi. Ini termasuk keselamatan negara, perkhidmatan pos, kawalan trafik udara, perkhidmatan perubatan pesakit, rawatan kecemasan pesakit luar, bantuan bencana, penjara, cukai dan penjanaan elektrik.

Beberapa jam sebelum undian, Trump melalui Twitter berkata: “tidak nampak baik untuk ketenteraan dan keselamatan yang sangat bahaya di sempadan Selatan”.

Trump juga menjemput Ketua Ahli Senat Demokrat, Chuck Schumer ke White House bagi membincang perkara itu namun ia menemui jalan buntu.

Sejam kemudian, Schumer memberitahu petugas media pertemuannya dengan Trump menunjukkan perkembangan positif namun masih wujud beberapa perkara yang gagal dipersetujui kedua-dua pihak.

Ini termasuk perbezaan pandangan tentang rancangan Demokrat untuk melanjutkan tempoh perbincangan selama lima hari lagi.
. – MalaysiaGazette